AGM vx50 Sproeier Vervangen Start Niet meer

aBart

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb de ballen verstand van scooters maar vind het wel leuk om erover te leren en zelf eraan te sleutelen.

eerst even wat info over de scooter.

AGM vx50 (4takt) 2015 snor
32km cdi maar loopt 45km

Heb eersgisteren een pareltje gekocht, reed eigenlijk best wel prima. Enige nadeel was dat als de motor warm was en ik stopte en weer wilde optrekken, hij niet van de plaats kwam en ratelde maar daarna snel weer naar de top trok (45km).

Dus ik opzoeken, uiteindelijk kwam ik bij een video die me vertelde dat het waarschijnlijk een te grote sproeier was.

Dus ik opzoeken hoe ik de sproeier moest vervangen, na lang prutsen eindelijk de carburateur eruit en het vlotterbakje proberen te openen (schroeven waren doorgedraaid dus moest improviseren met een waterpomptang)

Toen deze eenmaal open was zag ik dat er een 83 in zat en ging naar de scooterzaak in de straat vragen voor kleinere.

Ook hier mijn verhaal gedaan, waarna ik werd verteld dat het waarschijnlijk een te kleine sproeier was en ik een grotere moest. heb uiteindelijk 78 80 en 84 erbij gehaald. Ook zei hij dat ik de gasnaald 1 naar boven moest doen waarschijnlijk.

Dus ik met goede moed weer naar huis. 84 erin en… waar zit eigenlijk de gasnaald? dus ik dit proberen uit te zoeken bleek het makkelijker dan gedacht. Toen had ik de gasnaald 1 naar boven gezet en de grotere sproeier erin gedaan. Daarna de carburateur weer gemonteerd net zoals ik deze gedemonteerd had.

Even testen en.. hij doet niks. Oke dat zal waarschijnlijk iets te maken hebben met een van de schroefjes waar ik aan heb gedraaid? Geen idee eigenlijk. Moet ik naast het monteren nog dingen doen voordat ik probeer te starten? idk

Ook had ik de luchtbak niet met een tyrip aangedraaid omdat ik ergens wel verwachtte dat ik hem weer uit elkaar kon gaan halen vroeg of laat.
Nu weet ik even niet waar ik moet beginnen met troubleshooten.

het is precies dezelfde carburateur als hieronder in dit filmpje wordt gebruikt.


Dus mijn vraag is, wie heeft er suggesties?
 
Advertisement - register to remove this

komt er benzine uit de benz slang , als je kickt of start , Je moet best wel een tijdje starten / kicken voordat je vlotterkamer vol is . Choke ook weer aangesloten? En zou ook even de luchtfilterslang luchtdicht monteren met een tie-wrap eventueel . heb je aan de mengselschroef gedraaid : zit onder het asje van de gasklep ?
 
komt er benzine uit de benz slang , als je kickt of start , Je moet best wel een tijdje starten / kicken voordat je vlotterkamer vol is . Choke ook weer aangesloten? En zou ook even de luchtfilterslang luchtdicht monteren met een tie-wrap eventueel . heb je aan de mengselschroef gedraaid : zit onder het asje van de gasklep
Thanks voor de reply. Ja dat dacht ik dus ook ergens dat de vlotterkamer weer vol moest lopen. dus ik starten hem een paar keer elektrisch, maar wilde niet te veel kutten mocht ik iets verkeerd hebben gedaan. Daarna ook een paar keer gekickt.(niet gecheckt of er benzine uit de slang kwam) zal ik even doen.

Choke kreeg ik niet los omdat ook een van die schroeven doorgedraaid is lijkt net aluminium. ook een beetje met de waterpomptang aan gekut en toen dacht ik laat maar die hoeft er niet persee af.

ik heb hierna wel de vlotterkamer nog open gehad en er liep geen benzine uit zoals de eerste keer toen ik de carb op de kop had en de vlotterkamer open had. (dus miss hier iets idd).

mengselschroef weet ik nig steeds niet hoe deze eruit ziet en waar die precies zit, kan ik die zien op onderstaande fotos? je zei onder het asje van de gasklep (dan denk ik die zwarte klep waar de gasnaald zit), en bij asje denk ik midden. ik heb wel dat dingetje wat in het midden zit (om de gasnaald) eruit gehaald en er weer terug ingezet.

AA1B2CC2-8592-462F-A1C5-0A8D614CDAE6.jpeg
3B9A7460-6571-4BE4-8907-913C788F44BF.jpeg
 
Mengsel schroef zit aan de buitenkant , aan de kant van de carb waar de choke zit , en dan onder het asje van de gasklep .
Als er geen benzine loopt , kun je het dunne slangetje wat op het spruitstuk zit , ( en naar de benzine kraan loopt) , losmaken , en daar aan zuigen .
Als er nu wel benzine uit de slang ( haal die even los van de carb , en hang die even in een potje ) loopt , heb je geen vacuum genoeg , om de kraan te openen .
 
Choke kreeg ik niet los omdat ook een van die schroeven doorgedraaid is lijkt net aluminium. ook een beetje met de waterpomptang aan gekut en toen dacht ik laat maar die hoeft er niet persee af.




View attachment 75556


Ik snap het ff niet. Op de foto zie ik dat de choke verwijderd is maar je geeft aan dat dat niet lukte omdat de schroeven dol zijn.

Als de schroefdraad niet goed is zal de choke niet vastzitten en zal er valse lucht getrokken worden
 
Ik snap het ff niet. Op de foto zie ik dat de choke verwijderd is
Dit is volgens mij een foto van een nieuwe carb , en van how to ,van Zandri clip op you tube
ik heb wel dat dingetje wat in het midden zit (om de gasnaald) eruit gehaald en er weer terug ingezet.
Dit is de hoofdsproeier , moet open zijn , dus tegen het licht houden , en kijken of er geen vuil in zit
 
Mengsel schroef zit aan de buitenkant , aan de kant van de carb waar de choke zit , en dan onder het asje van de gasklep .
Als er geen benzine loopt , kun je het dunne slangetje wat op het spruitstuk zit , ( en naar de benzine kraan loopt) , losmaken , en daar aan zuigen .
Als er nu wel benzine uit de slang ( haal die even los van de carb , en hang die even in een potje ) loopt , heb je geen vacuum genoeg , om de kraan te openen .

Yes thanks voor de info, dat zal dan inderdaad het probleem zijn.

voordat ik ga kloten even ter zekerheid, rode slang is gwn de benzine slang, en die gele is het slangetje op het spruitstuk. deze (gele) moet ik losmaken van spruitstuk en daar aan zuigen en kijken of er benzine uit de rode slang loopt, dit check ik door de rode slang van de carb los te maken en in een bakje te doen. als er benzine uitkomt doe ik de rode weer op de carb en zuig nog een keer aan de gele zodat de vlotter weer vol loopt. dan even wachten en dan weer proberen.
14ABB2B6-F79A-4F89-827C-1649D053EC36.jpeg
Post automatically merged:

hoppaaa

B7589C97-185E-421F-9029-871B7B1B0463.jpeg

Oke, dus benzine komt uit de slang, dat zou moeten betekenen dat de vlotter ook weer vol zou moeten kunnen lopen mits hij vacuum genoeg trekt. ik heb een paar keer elektrisch proberen te starten zonder succes, of moet ik kickstart gebruiken? hoe kan ik dit nu het beste testen?
 
Last edited:
Er komt dus benzine uit gestroomd , inderdaad de slang van toevoer weer monteren , en aan vacuum slang zuigen , carb loopt dan vol . Dan wel weer vacuum slang op spruitstuk en starten
Als hij dan start , en langer als een paar minuten blijft lopen , kun je er vanuit gaan dat het vacuum , en de kraan in orde is .
 
Last edited:
Er komt dus benzine uit gestroomd , inderdaad de slang van toevoer weer monteren , en aan vacuum slang zuigen , carb loopt dan vol . Dan wel weer vacuum slang op spruitstuk en statren
Als hij dan start , en langer als een paar minuten blijft lopen , kun je er vanuit gaan dat het vacuum , en de kraan in orde is .
Yes het lijkt erop alsof ik niks heb verneukt en hij gewoon vacuum is. heb hem na een paar keer zonder accu te kicken vol kunnen laten lopen. daarna startte hij in 1 keer. Nu weet ik officieel hoe ik met mijn carb moet kloten. Alleen de problemen waarom ik de sproeier heb vervangen en gasnaald heb versteld zijn nog steeds niet weg en eigenlijk alleen maar erger. (niet van de plaats komen en op half gas gaat die ratelen)

moet als het goed is nu de luchtschroef iets open draaien, alleen heb ik geen flauw benul welke de luchtschroef is. zou ik daar bij moeten kunnen als de carb erin zit? stationair heb ik m wel goed afgesteld.
 
welke de luchtschroef is.
Dit is geen lucht , maar bij een 4takt een mengselschroef . Deze zit aan de linkerkant onder het asje van de gasklep , waar aan de andere kant van de carb , je kabel aan zit. Om deze goed af te stellen , moet je de motor eerst goed warm laten draaien , Mengsel schroef , draai je nu in , en daarna 1,5 omwenteling uit . Daarna de stationair schroef , (deze zit rechtop bij de gaskabel op de halve maan) uit draaien , totdat de motor net blijft lopen . Nu de mengselschroef in of uit draaien , totdat je het hoogste toerental hebt , ( op gegeven moment reageert de motor dan niet meer op het uit draaien van de mengsel schroef ) op dat punt kun je de stationair schroef weer afstellen op ongeveer 1900 toeren . Meestal komt de mengselschroef uit op 1,5 / 3 hele omwentelingen. Clip van gasnaald zit trouwens standaard in het midden , heb je nou problemen met een dip tijdens gasgeven , zou je deze weer terug kunnen zetten , daarna wel de carb weer afstellen .
Over het ratelen : je zou het kleppen deksel er eens af kunnen halen , klepspeling controleren , en kijken of de ketting strak staat .
Lijkt het uit de vario te komen , openmaken en rollen / geleiders van de plaat bekijken . En V-snaar controleren
 

Attachments

  • cvk carb.jpeg
    cvk carb.jpeg
    38.3 KB · Views: 2
Back
Top