Spartamet.

Status
Not open for further replies.
hoe regel je het toerental bij? Door middel van zo'n doorzichtig schroefje schuin naast de cilinder? waar een platte schroevendraaier in gaat? zoja welke kant? ik bedoel open of dicht.
mvg
 
hoe regel je het toerental bij? Door middel van zo'n doorzichtig schroefje schuin naast de cilinder? waar een platte schroevendraaier in gaat? zoja welke kant? ik bedoel open of dicht.
mvg


volg de choke en gaskabel naar de achterkant van het blok...

Hier zit een plastik kap die trek jenaar voren en dan voorzichtig omhoog
pas op voor je benzineslang..


Je ziet nu de bovenkant carburateur....je ziet nu 2 hefbomen.....een is van de choke de ander is gas...aan de achterzijde van de gashendel zit een klein stelschroefje...hiermee regel je het stationair toerental bij.


MArtin
 
Last edited:
moet ik dan het schroefje van de hefboom die het dichts bij de cilinder staat hebben? (Zie trouwens ook geen andere schroef)
En welke bougie raad je mij aan om erin te zetten? wil het wel zover mogelijk vers maken. Kan die bovendien niet iets sneller gemaakt worden? Hij rijdt nu 20.
alvast bedankt.
 
gebruik de bougie die voorgeschreven word (meer is er niet) oftewel die die erin zat.


dat stelschroefje voorzichtig aan draaien...pas op dat ie niet van de standaard afrjidt!

Martin
 
je kan kiezen uit 3 types. NGK bp4, champion rj12yc en bosch wr10fc. Op www.onderdelenmetshop.nl kan je 'alles' bestellen voor je spartamet. Het kan best zijn dat je er een andere cdi-tje in moet doen, wil je illigale snelheden halen.
 
heb een beetje gespeeld met het stelschroefje en nu kan ik niet eens fatsoenlijk rijden zonder dat die uitvalt.
Voordat ik eraan zat ging die ook al sneller met 3/4 gas als met volgas.
Hoe kan ik dit verhelpen? Moet ik toch blijven kloten met die stelschroef?
mvg
 
carburateur schoonmaken,
hij valt zeker na een tijdje stationair lopen uit? hoe hoog die ook loopt.
 
ja klopt...hoe kom ik bij de carburateur?
Ik hoop niet dat het blokje eronder moet daarvoor.
 
achterste deksel eraf halen....luchtfilter eraf CDI opzij hangen of losnemen (let op de aansluitingen!!) en de 2 cilinderkopschroeven losdraaien...nu kun je de carburateur verwijderen...let op het inlatmembraam en op de o ringen en pakking.

het blokje hoeft niet uitgebouwd te worden.


Martin
 
cilinderkopschroeven? Cilinder is toch helemaal niet bij de carb?
Ik heb alles losgehaald tot de CDI, maar kon niet bedenekn wleke schroeven ik er dan uit moet halen..die van de carb naar boven gericht zijn zegmaar?
mvg
 
waar het luchtfilter zat zie je een ring met doorsnede van ong. 45mm. daar zitten de 2 bouten in waar een platte schroevendraaier opmoet. 1 van die bout is behoorlijk lang. Als je die beide los hebt, kan je dat kunststoffen tussenschot eraf trekken. Als het goed is, dan komt de carbu tevoorschijn. Carbu en 'spruitstuk' is 1 geheel. Als je recht achter je carbu zit, dan zitten er aan de linkerkant nog 2 boutjes( linksboven en linksonder). Ff losdraaien en klaar. Als je het weer monteerd wel nieuwe pakkingen monteren.
 
ja tussenschot had ik er ook al uitgekregen maar echt het carb loskrijgen wist ik niet. bedankt, zal het morgen proberen.
maar nieuwe pakkingen? MOET dat? ik heb namelijk al moeite met spartamet-olie vinden waar ik woon, laat staan pakkingen.
mvg
 
spartamet

heej kerel,
ik heb zelf nu ook een spartamet die loopt nu 30 en als ie warm is toch wel tegen de 33 aan.
die 20/22 km per uur is echt een saaie snelheid nu is het veel leuker rijden vooral als je gwn die 25km brommertjes bij kunt houden :p maja dat wilde je natuurlijk niet weten. jou vraag is natuurlijk hoe heb ik hem 30 laten lopen nou vrij simpel.
ik heb de achterklep los gemaakt waar de caburateur zit. daar heb je zn blauw of rood blokje zitten '' de CDI'' deze haal je eruit..
dan moet je 23 mm van de onderkant af na boven afmeten en dan 9 mm vna de zijkant en dan 9 mm diep boren. als je dit gedaan hebt hoor je tijdesn heb boren iets kraken dan weet je dat je het goed gedaan hebt.( vraag me niet wat je dan precies gedaan hebt.. ma de begrenzing is eraf.. ) als je het blokje terug plaatst en je brommert komt op snelheid hoor je meteen dat hij meer touren maakt. wel moet ik er even bij vermelden dat hij in het begin nogal slecht loopt. ma na 1 tankje (was zo bij mij) liep hij meteen goed en knalt ie lekker 30 km per uur.. wat ook handig is, is in dat klepje zit zeg maar een rondje dat over de powerfilter heen gaat. dit moet je gwn met een tang wegknippen krijgt ie meer lucht.. is weer ff wat extra. zelf heb ik nog een gat van 10mm erin geboord dat ie continu verse lucht krijgt. loopt lkkr en als ie op de 30 zit (of je trapt ff bij) dan blijft ie bij mij lekker door rijden op die 30.. ma ben er nu mee bezig om hem richting de 40 te laten gaan. dit ga ik doen door de carburateur mm per mm bij boren om het perfecte resultaat te behalen. wel een tip als je dit doet haal wel ff een 2ehands caburateur een nieuwe kost je al gauw 120 euro (vind het belachelijk eentje voor een scooter is veel goedkoper maja het is nu eenmaal zo) naja veel succes met het tunen en tevens tune dan meteen ook je remmen ;)
veel succes.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top