Kymco k pipe uitlaat

Jonkofluit

New Member
Dus ik wil heel graag een kymco k pipe, alleen heb ik gehoord dat hij een beetje klinkt als een koffiezetapparaat, dus dacht ik eraan om een mooie uitlaat erop te zetten zoals een akrapovic. Alleen weet ik niet echt de regels/technische specificaties van een schakelbrommer dus had ik nog een paar vragen

1. Heeft de uitlaat nogsteeds een diep geluid met een db killer erin?
2. Als ik een straight pipe uitlaat erop zet, moet ik dan ook alles afstellen of werkt alles ook nog goed met de uitlaat?
3. Krijg je een boete voor het hebben van een andere uitlaat? Ik weet dat je wok status krijgt maar krijg je daarbovenop ook nog een boete
4. Verzekerd de verzekering je nog als je schade aanricht aan anderen met een anderd uitlaat?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Toevallig ben ik vandaag bezig geweest met mijn K-pipe uitlaat. De afmetingen zijn zo goed als nergens te vinden waardoor het uitzoeken van een uitlaat ook lastig wordt. Op de afbeelding is te zien dat er geen haken zijn waarop uitlaatveertjes vastgemaakt kunnen worden plus het feit dat de uitlaatpijp niet overeenkomt met de standaardafmetingen voor een slip-on...

kymco uitlaat pijp.jpg
Uitlaat: 10,7cm omtrek = 34,09 mm diameter
Uitlaatpijp = 10cm omtrek = 31,85 mm diameter

0.5
. De brommer klinkt met uitlaat inderdaad niet heel spannend tot je een beetje toeren gaat maken. (Zonder uitlaat is het geluid mooi diep, maar echt veel te hard en het rijdt uiteraard niet al te best).

1. Met dB killer is de uitlaat nog steeds diep (zonder uiteraard dieper, maar trek je ook meer aandacht).

2. Met een slip-on uitlaat hoef je zo goed als niks te veranderen (dit kan natuurlijk verschillen per uitlaat).

3. Ze gaan uit van vaste dB normen: "Europese Richtlijnen: Volgens de Europese richtlijn 97/24/EG, hoofdstuk 9, mogen bromfietsen met een cilinderinhoud van 50cc niet meer dan 80 dB(A) geluid produceren. Dit geluidsniveau wordt gemeten onder gestandaardiseerde testomstandigheden."
Bij het RDW staat het stationair geluid vastgesteld op 76dB (van de K-pipe).
Stationair loopt de K-pipe erg laag in zijn toeren waardoor hij naast een andere scooter lastig te horen is. Pas als je toeren gaat maken dan leeft hij opeens op.

4. Voor volledige dekking moet je per verzekeraar kijken naar de polisvoorwaarden over 'voertuigmodificaties'. Zolang je uitlaat voldoet aan de Europese wetgeving verwacht ik niet dat je in de problemen komt.

De enige uitlaten die ik kon vinden waren de volgende: https://www.uitlaatstore.nl/motorme...-2016-k-pipe-50-b30000-2658443&sid=VEvDsLzszW

Hopelijk kan je verder met deze informatie en laat het maar weten als je een passende uitlaat hebt weten te vinden met een lekker diep geluid!
 
Last edited:
Ik kan niet goed zien hoe deze uitlaat opgebouwd is... Maar je kan ook gewoon oldschool/beunhaas extra gaten boren, zo iets:
images

Moet het natuurlijk wel een uitlaat zijn waar zo iets kan. Je zou ook het uitlaat gat zelf groter kunnen boren.
En natuurlijk niet heel voorspelbaar wat er echt gaat gebeuren. Maar als je toch naar een andere uitlaat aan het kijken bent, is het misschien het proberen waard.
 
Back
Top