Distributietandwiel losgeschoten

2tB

New Member
hallo allemaal, ik heb een vraag over mijn zip 4t 2v 80cc uit 2012. Ik heb laatst mijn blok eronderuit gehaald en overal nieuwe pakkingen onder gezet en alles ff nagekeken. 250km later blokkeert mijn kickstart ineens, ik dacht dat mijn bendix losgeschoten was en de starterkrans blokkeerde. Wat bleek nou, ik haal mijn blok open, is mijn distributietandwiel gewoon losgeschoten terwijl ik dat nog gecontroleerd had. Weet iemand of ik hier locktide op kan doen en op hoeveel nm ik die bout dan vast moet zetten om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurd? Of zijn er andere oplossingen, ik vind dit een erg raar probleem wat ik nog nooit mee heb gemaakt.

Alvast bedankt
Gr Berend
 
Advertisement - register to remove this

Aanhaal spanning is tussen 8-10 nm , loctite kan op de bout , zit er ook een ring tussen die taps is ? dan moet de hoge kant met het boutgat naar de boutkop gericht zijn. Ligt deze verkeerd om , loopt de bout ook los . Is er verder aan de pas rand van de nokkenas / ketting wiel , niets beschadigd
 
Ik hoop voor je dat je tijdens het kicken niet een zwaar punt hebt gevoeld dat niet de compressie was. Zoja dan is het misschien verstandig om te controleren of een klep krom is. Anders heb je het straks in elkaar gezet en kan het weer allemaal los om de klep te vervangen.
 
Ik hoop voor je dat je tijdens het kicken niet een zwaar punt hebt gevoeld dat niet de compressie was. Zoja dan is het misschien verstandig om te controleren of een klep krom is. Anders heb je het straks in elkaar gezet en kan het weer allemaal los om de klep te vervangen.
Ja mijn kleppen zijn dus wel krom, vergeten te zeggen maar ik heb nog een andere kop liggen en ga die rechte kleppen overzetten en slijpen en gelijk die kop reviseren, maar ik wilde weten hoe ik dit kan voorkomen dat het nog een keer gebeurd.
Post automatically merged:

Aanhaal spanning is tussen 8-10 nm , loctite kan op de bout , zit er ook een ring tussen die taps is ? dan moet de hoge kant met het boutgat naar de boutkop gericht zijn. Ligt deze verkeerd om , loopt de bout ook los . Is er verder aan de pas rand van de nokkenas / ketting wiel , niets beschadigd
Ik heb het vermoeden dat de kleppen krom zijn, dus ga gewoon de kop gelijk reviseren, maar bedankt! Mijn zuiger is gelukkig nog gespaard gebleven!
 
Als je een kop hebt liggen die nog goed is, gewoon lekker die gebruiken.
Ik heb alles over gezet, behalve de nokkenas, heb de kleppen geslepen en nieuwe seals gezet, alles weer in elkaar gezet. Nu ben ik hem weer op tijd aan het zetten, staat mijn distributieketting ineens heel strak, zonder dat de spanner erop zit ik krijg hem met heel veel kracht op de nokkenas, maar deze kracht is absoluut niet goed, weet iemand wat dit kan zijn en hoe dit verholpen kan worden?
Post automatically merged:

Ik heb geen zin om mijn hele top-end weer eraf te halen eigenlijk, maar als het moet, dan moet het
 
Dit kan alleen als de nokkenas hoger zit als dat hij op de oude kop zat . Dan ga ik ervanuit dat hij onderop goed op het kettingwiel zit , en goed in de geleiders loopt . Zonder dat de ketting spanner er opzit , zou je het tandwiel zo op de as moeten kunnen doen .
weet je zeker dat de kop hetzelfde is. bekijk dit filmpje eens , ging het bij jou moeilijker , bij ongeveer 15,30 min
 
Last edited:
Dit kan alleen als de nokkenas hoger zit als dat hij op de oude kop zat . Dan ga ik ervanuit dat hij onderop goed op het kettingwiel zit , en goed in de geleiders loopt . Zonder dat de ketting spanner er opzit , zou je het tandwiel zo op de as moeten kunnen doen .
weet je zeker dat de kop hetzelfde is
Ja, de kop is helemaal 100% werkend, die heb ik er namelijk afgehaald omdat het bougiedraad doorgedraaid was maar Voorderest mankeerde hij niks.

Ah oké, dus je moet eerst te kettingspanner erop en dan het nokkenas tandwiel, ik betwijfel of dit de goede manier is, maar ik zal het oroberen
Post automatically merged:

Dit kan alleen als de nokkenas hoger zit als dat hij op de oude kop zat . Dan ga ik ervanuit dat hij onderop goed op het kettingwiel zit , en goed in de geleiders loopt . Zonder dat de ketting spanner er opzit , zou je het tandwiel zo op de as moeten kunnen doen .
weet je zeker dat de kop hetzelfde is
En nogmaals, de nokkenas heb ik als enige NIET overgezet
 
Back
Top