Kymco agility 2021 euro 5 Brom

In vroeger dagen maakte Kymco & Sym gebruik van zgn. kloon motorblokken uit China.
Daar komt ook die rare term GY6 vandaan wat oorspronkelijk door Honda op de markt gebracht is als we het verhaal moeten geloven!
Honda had echter wel een motorfiets in gebruik (in de 80e jaren) met die letters en cijfercombinatie, echter betrof dit een trialmotorfiets van 125cc meen ik.

Het oorspronkelijke design van het type (luchtgekoelde) motorblok kwam echter weg bij Suzuki (125cc) vandaan wat Honda vervolgens gejat heeft en de Chinezen er gretig gebruik van gemaakt hebben in een iets later stadium. Let wel! Allen waren motorfietsen waar later een 49cc cilinder op kwam. Was uiteraard wel een aangepast motorblok. In China hadden ze al zo'n type met een 80cc cilinder waar vrij eenvoudig ook een 49cc cilinder op paste.
Bedoel je dat er onder mijn kymco geen GY6 motorblokje zit?
Er zit wel een GY6 type motorblok onder, echter is het geen kloon meer!
Sym (die andere Taiwanees) kwam als eerste met een eigen type motorblok en niet lang daarna volgde Kymco met ook een eigen motoblok.
Ook TGB (Taiwan Golden Bee) is hier in meegegaan...

Maar met al die regels en druk uit Europa hebben ze (lees: Sym & Kymco) toen besloten dat de motorblokken niet meer zwaar opgevoerd konden worden! Onderdelen zijn dus ook niet meer uitwisselbaar wat in vroeger dagen wel gewoon gangbaar was.
Maar aangezien jouw type nieuw (Euro 5) is, is het enige een ander type ECU (of ontgrenst) i.c.m. een sport/race vario plaatsen zonder gelijk een cilinder met iets meer vermogen te kiezen en te monteren. Maar goed, dit is uiteraard geheel aan jou en geen verplichting uiteraard!
 
Last edited:
Back
Top