Advies gevraagd omtrent scooter, elektrisch of op fossiel wat is goedkoper

Toet

New Member
Ik heb nog geen ervaring met het rijden van een scooter, dus alles is nieuw voor mij.

Ik zit te twijfelen tussen elektrisch of fossiel.
Op 2e hands sites zie ik de Super Soko TSX voor gemiddeld 1.5 - 2k aangeboden worden terwijl de nieuwprijs 3k is.
Maar aangezien ik dus geen verstand heb van elektrische brommers kan ik niet goed checken of ik iemand anders zijn troep koop.
Ik realiseer me nu net dat een mooie elektrische brommer ook aantrekkelijk kan zijn voor dieven, vooral zo'n mooie elektrische soko. Ik zoek eigenlijk gewoon iets dat me van A naar B brengt. De beste prijs / kwaliteit.


Misschien dan toch een scooter. Een 2ehands neos 4takt? Of toch elektrische scooter?


Iemand vertelde me dat hij een zuinige 4-takt scooter had die 1 op 50 reed (Yamaha Neos 4Takt). Hij merkte op dat dit uiteindelijk goedkoper was dan een elektrische scooter, vanwege de kosten van het vervangen van de accu om de paar jaar. Daarnaast is een conventionele scooter in de aanschaf goedkoper en biedt mogelijk meer bagageruimte omdat er geen accu aanwezig is.

Ik hoor graag jullie advies / tips!
 
Advertisement - register to remove this

Een Vespa electrica is wel een dieven dingetje ja.
En Niu dacht ik ook nog wel, maar voor de rest valt het tot dusver nog wel mee.

Effe kort door de bocht: e-scooter is duurder in aanschaf, maar goedkoper om te hebben i.v.m. lage kosten (weinig eraan wat onderhoud nodig heeft) en als je thuis laad (of gratis op werk) is de stroom vele malen goedkoper dan benzine.
Nadeel is de vaak beperkte actieradius i.v.m. de grote van de accu, en een extra accu erbij is relatief duur.
Peut scooters zijn goedkoper qua aanschaf, maar je bent op gebied van onderhoud en peut gewoon duurder uit, zeker als je elke dag rijdt.
Voordeel is weer een grotere actieradius.

In beide gevallen geldt dat als je zelf sleutelt, de onderhoudskosten nóg lager zijn :)