Een Vespa electrica is wel een dieven dingetje ja.
En Niu dacht ik ook nog wel, maar voor de rest valt het tot dusver nog wel mee.
Effe kort door de bocht: e-scooter is duurder in aanschaf, maar goedkoper om te hebben i.v.m. lage kosten (weinig eraan wat onderhoud nodig heeft) en als je thuis laad (of gratis op werk) is de stroom vele malen goedkoper dan benzine.
Nadeel is de vaak beperkte actieradius i.v.m. de grote van de accu, en een extra accu erbij is relatief duur.
Peut scooters zijn goedkoper qua aanschaf, maar je bent op gebied van onderhoud en peut gewoon duurder uit, zeker als je elke dag rijdt.
Voordeel is weer een grotere actieradius.
In beide gevallen geldt dat als je zelf sleutelt, de onderhoudskosten nóg lager zijn
Tweedehands een e-scooter kopen is een risico (meestal gebeurt dat als de accu troep is).
Bij een peut scooter kunnen weer andere dingen spelen (hele draadjes over volgeschreven hier)
Het hangt er dus maar van af wat je met de scooter wil gaan doen.
Een e-scooter kan een goede keuze zijn om goedkoop te rijden en zeker in de stad is het een serieuze concurrent voor benzine qua afstanden en gebruik.
Super soco is an sich nog redelijk spul, maar als je echt lange afstanden rijdt (bijv. Buiten bebouwde kom) de scooter altijd buiten staat en je voornaamste vervoermiddel is, ga dan voor benzine...
Hoef je niet te wachten bij het laden onderweg en langere afstanden zijn daarmee in verhouding gewoon wat beter te doen, zonder extra kosten om de actieradius te verhogen.
Iets wat gebruikelijk is bij e-scooters, maar alleen een optie als je t geld ervoor hebt, en bovendien niet bang bent om het bereik van de accus zo nu en dan op te zoeken
Hallo ZNEN,
Dank voor je bericht. Hierbij even een update mbt mijn zoektocht.
Ik denk dat de Super Soco afvalt. Lijkt me te gevoellig voor diefstal, omdat het wel een erg gewilde brommer is lijkt me.
In eerste instantie wilde ik voor een elektrische gaan, als beste getest 2022 kwam de IVAN E GO S4 goed uit de verf. Nieuwprijs zal zo'n 1.8k zijn.
Na een aantal filmpjes bekeken te hebben o.a. van de volgende Youtuber:
Aantal minpunten:
- Ik ben 1.93 lang dus hij kan wat krap zijn voor mij;
- Hij schijnt volgens die Youtuber wat langzamer te gaan dan 45, effectief 40..... terwijl ik een brommer graag het maximaal toegestane wil laten lopen (ik dacht 53?);
- Vreemd: IVA geeft als advies niet verder opladen dan 80% en niet verder te ontladen dan 30%..... (dan beperk je dus de actieradius met de helft maar 25km ?!)
De Youtuber (Steftiaan) heeft wel al een aantal problemen met zijn scooter gehad.
Hij heeft o.a. 200 euro betaald voor een nieuwe voorwiellager. Nu moet ik zeggen dat dit mij allemaal (nog) niets zegt. Maar ik wil uiteindelijk, als ik een scooter zou nemen wel proberen om zoveel mogelijk het onderhoud zelf te doen. Geen idee of dit moeilijk is. Ik heb van motoren nog 0,0 kennis. Al kan ik wel als het echt moet een remblokje van de auto vervangen, dat soort dingen lukken me wel al
Las ik ergens een comment van iemand die het had over een Yamaha Neos 4Takt (peut). Die lachte zich helemaal rot om al die electrische scooter rijders. Zijn scooter zou veel zuiniger zijn onder de streep, minder kosten aan accu's etc.
De afweging is nu dus elektrisch of benzine.
Elektrisch
Momenteel rij ik nog een auto, maar ik heb straks veel minder te besteden en de auto zal weg moeten. Tevens heeft hij net ook weer dikke kosten gehad.
Ik weet nog niet waar ik straks naartoe ga verhuizen. Maar ik ga wel in of in ieder geval dichtbij een stad wonen. Op dit moment woon ik nog een stukje van de stad af. Vanaf mijn huis, naar locatie 1 , locatie 2 (locatie 2 kan ik opladen) is in totaal 32KM en weer terug 32KM dus totaal 64KM (inclusief mogelijkheid tot opladen op locatie2).
Als ik dus zou opladen op locatie 2, dan zou dit 1,5 a 2 uur duren als ik de batterij 50% leeg heb gereden?)
Als ik enkel naar locatie 1 zou gaan geeft hij aan 25,1km en 25,1km terug (hier kan ik niet tussentijds opladen). Dus 50,2KM in totaal.
(Geeft ook 1 kortere route aan van 23,1KM x 2 = 46,2KM in totaal)
Heb hierbij de google maps fietsroute gebruikt want ik kan niets vinden voor brommers.
Benzine
Geen idee wat de radius is van een benzine scooter?
Momenteel kan ik de scooter onder een overkapping neerzetten of eventueel binnen, dus een elektrische zou wat dat betreft wel lukken.
Enige wat krap wordt is de radius momenteel denk ik?. Maar ik heb de auto ook nog, die wil ik tzt verkopen voordat hij nog meer kosten krijgt.
Ik weet alleen niet waar ik over een aantal maanden ga wonen. Of ik daar een schuur bij de woning heb bijv. om een eventuele scooter te stallen.(ik verwacht van wel, althans ik ga mijn best doen voor een woning met tuintje te vinden).
Liever niet 2 accu's ivm minder opslagruimte in de bak en meer eventuele kosten.