Advies gevraagd omtrent scooter, elektrisch of op fossiel wat is goedkoper

Toet

New Member
Ik heb nog geen ervaring met het rijden van een scooter, dus alles is nieuw voor mij.

Ik zit te twijfelen tussen elektrisch of fossiel.
Op 2e hands sites zie ik de Super Soko TSX voor gemiddeld 1.5 - 2k aangeboden worden terwijl de nieuwprijs 3k is.
Maar aangezien ik dus geen verstand heb van elektrische brommers kan ik niet goed checken of ik iemand anders zijn troep koop.
Ik realiseer me nu net dat een mooie elektrische brommer ook aantrekkelijk kan zijn voor dieven, vooral zo'n mooie elektrische soko. Ik zoek eigenlijk gewoon iets dat me van A naar B brengt. De beste prijs / kwaliteit.


Misschien dan toch een scooter. Een 2ehands neos 4takt? Of toch elektrische scooter?


Iemand vertelde me dat hij een zuinige 4-takt scooter had die 1 op 50 reed (Yamaha Neos 4Takt). Hij merkte op dat dit uiteindelijk goedkoper was dan een elektrische scooter, vanwege de kosten van het vervangen van de accu om de paar jaar. Daarnaast is een conventionele scooter in de aanschaf goedkoper en biedt mogelijk meer bagageruimte omdat er geen accu aanwezig is.

Ik hoor graag jullie advies / tips!
 
Advertisement - register to remove this

Een Vespa electrica is wel een dieven dingetje ja.
En Niu dacht ik ook nog wel, maar voor de rest valt het tot dusver nog wel mee.

Effe kort door de bocht: e-scooter is duurder in aanschaf, maar goedkoper om te hebben i.v.m. lage kosten (weinig eraan wat onderhoud nodig heeft) en als je thuis laad (of gratis op werk) is de stroom vele malen goedkoper dan benzine.
Nadeel is de vaak beperkte actieradius i.v.m. de grote van de accu, en een extra accu erbij is relatief duur.
Peut scooters zijn goedkoper qua aanschaf, maar je bent op gebied van onderhoud en peut gewoon duurder uit, zeker als je elke dag rijdt.
Voordeel is weer een grotere actieradius.

In beide gevallen geldt dat als je zelf sleutelt, de onderhoudskosten nóg lager zijn :)
Tweedehands een e-scooter kopen is een risico (meestal gebeurt dat als de accu troep is).
Bij een peut scooter kunnen weer andere dingen spelen (hele draadjes over volgeschreven hier)

Het hangt er dus maar van af wat je met de scooter wil gaan doen.
Een e-scooter kan een goede keuze zijn om goedkoop te rijden en zeker in de stad is het een serieuze concurrent voor benzine qua afstanden en gebruik.
Super soco is an sich nog redelijk spul, maar als je echt lange afstanden rijdt (bijv. Buiten bebouwde kom) de scooter altijd buiten staat en je voornaamste vervoermiddel is, ga dan voor benzine...
Hoef je niet te wachten bij het laden onderweg en langere afstanden zijn daarmee in verhouding gewoon wat beter te doen, zonder extra kosten om de actieradius te verhogen.
Iets wat gebruikelijk is bij e-scooters, maar alleen een optie als je t geld ervoor hebt, en bovendien niet bang bent om het bereik van de accus zo nu en dan op te zoeken
 
Een Vespa electrica is wel een dieven dingetje ja.
En Niu dacht ik ook nog wel, maar voor de rest valt het tot dusver nog wel mee.

Effe kort door de bocht: e-scooter is duurder in aanschaf, maar goedkoper om te hebben i.v.m. lage kosten (weinig eraan wat onderhoud nodig heeft) en als je thuis laad (of gratis op werk) is de stroom vele malen goedkoper dan benzine.
Nadeel is de vaak beperkte actieradius i.v.m. de grote van de accu, en een extra accu erbij is relatief duur.
Peut scooters zijn goedkoper qua aanschaf, maar je bent op gebied van onderhoud en peut gewoon duurder uit, zeker als je elke dag rijdt.
Voordeel is weer een grotere actieradius.

In beide gevallen geldt dat als je zelf sleutelt, de onderhoudskosten nóg lager zijn :)
Tweedehands een e-scooter kopen is een risico (meestal gebeurt dat als de accu troep is).
Bij een peut scooter kunnen weer andere dingen spelen (hele draadjes over volgeschreven hier)

Het hangt er dus maar van af wat je met de scooter wil gaan doen.
Een e-scooter kan een goede keuze zijn om goedkoop te rijden en zeker in de stad is het een serieuze concurrent voor benzine qua afstanden en gebruik.
Super soco is an sich nog redelijk spul, maar als je echt lange afstanden rijdt (bijv. Buiten bebouwde kom) de scooter altijd buiten staat en je voornaamste vervoermiddel is, ga dan voor benzine...
Hoef je niet te wachten bij het laden onderweg en langere afstanden zijn daarmee in verhouding gewoon wat beter te doen, zonder extra kosten om de actieradius te verhogen.
Iets wat gebruikelijk is bij e-scooters, maar alleen een optie als je t geld ervoor hebt, en bovendien niet bang bent om het bereik van de accus zo nu en dan op te zoeken
Hallo ZNEN,


Dank voor je bericht. Hierbij even een update mbt mijn zoektocht.
Ik denk dat de Super Soco afvalt. Lijkt me te gevoellig voor diefstal, omdat het wel een erg gewilde brommer is lijkt me.


In eerste instantie wilde ik voor een elektrische gaan, als beste getest 2022 kwam de IVAN E GO S4 goed uit de verf. Nieuwprijs zal zo'n 1.8k zijn.
Na een aantal filmpjes bekeken te hebben o.a. van de volgende Youtuber:
Aantal minpunten:
- Ik ben 1.93 lang dus hij kan wat krap zijn voor mij;
- Hij schijnt volgens die Youtuber wat langzamer te gaan dan 45, effectief 40..... terwijl ik een brommer graag het maximaal toegestane wil laten lopen (ik dacht 53?);
- Vreemd: IVA geeft als advies niet verder opladen dan 80% en niet verder te ontladen dan 30%..... (dan beperk je dus de actieradius met de helft maar 25km ?!)

De Youtuber (Steftiaan) heeft wel al een aantal problemen met zijn scooter gehad.
Hij heeft o.a. 200 euro betaald voor een nieuwe voorwiellager. Nu moet ik zeggen dat dit mij allemaal (nog) niets zegt. Maar ik wil uiteindelijk, als ik een scooter zou nemen wel proberen om zoveel mogelijk het onderhoud zelf te doen. Geen idee of dit moeilijk is. Ik heb van motoren nog 0,0 kennis. Al kan ik wel als het echt moet een remblokje van de auto vervangen, dat soort dingen lukken me wel al :)

Las ik ergens een comment van iemand die het had over een Yamaha Neos 4Takt (peut). Die lachte zich helemaal rot om al die electrische scooter rijders. Zijn scooter zou veel zuiniger zijn onder de streep, minder kosten aan accu's etc.


De afweging is nu dus elektrisch of benzine.
Elektrisch
Momenteel rij ik nog een auto, maar ik heb straks veel minder te besteden en de auto zal weg moeten. Tevens heeft hij net ook weer dikke kosten gehad.
Ik weet nog niet waar ik straks naartoe ga verhuizen. Maar ik ga wel in of in ieder geval dichtbij een stad wonen. Op dit moment woon ik nog een stukje van de stad af. Vanaf mijn huis, naar locatie 1 , locatie 2 (locatie 2 kan ik opladen) is in totaal 32KM en weer terug 32KM dus totaal 64KM (inclusief mogelijkheid tot opladen op locatie2). Als ik dus zou opladen op locatie 2, dan zou dit 1,5 a 2 uur duren als ik de batterij 50% leeg heb gereden?)

Als ik enkel naar locatie 1 zou gaan geeft hij aan 25,1km en 25,1km terug (hier kan ik niet tussentijds opladen). Dus 50,2KM in totaal.
(Geeft ook 1 kortere route aan van 23,1KM x 2 = 46,2KM in totaal)
Heb hierbij de google maps fietsroute gebruikt want ik kan niets vinden voor brommers.


Benzine
Geen idee wat de radius is van een benzine scooter?


Momenteel kan ik de scooter onder een overkapping neerzetten of eventueel binnen, dus een elektrische zou wat dat betreft wel lukken.
Enige wat krap wordt is de radius momenteel denk ik?. Maar ik heb de auto ook nog, die wil ik tzt verkopen voordat hij nog meer kosten krijgt.
Ik weet alleen niet waar ik over een aantal maanden ga wonen. Of ik daar een schuur bij de woning heb bijv. om een eventuele scooter te stallen.(ik verwacht van wel, althans ik ga mijn best doen voor een woning met tuintje te vinden).
Liever niet 2 accu's ivm minder opslagruimte in de bak en meer eventuele kosten.
 
In eerste instantie wilde ik voor een elektrische gaan, als beste getest 2022 kwam de IVAN E GO S4 goed uit de verf. Nieuwprijs zal zo'n 1.8k zijn.
Aantal minpunten:
- Ik ben 1.93 lang dus hij kan wat krap zijn voor mij;
dat zou kunnen, maar het is ook een klein dingetje (is op de koplamp na zowat een NIU) en NIU heeft ook wat grotere modellen in zn assortiment.
dus misschien dat daar wel wat tussen zit?
- Hij schijnt wat langzamer te gaan dan 45, effectief 40..... terwijl ik een brommer graag het maximaal toegestane wil laten lopen (ik dacht 53?)
je kan i.v.m. marges bij de rollenbank tot ong. 53 kmpu rijden zonder dat je goed de sjaak bent.
maar het maximaal toegestane is (geheel onterecht wat mij betreft) 45kmpu.
overigens hangt de werkelijke topsnelheid af van o.a. de bandenspanning, wind en gewicht van de bestuurder + bagage.
en dan laat ik de luchtweerstand van een windscherm nog buiten beschouwing.
fabrikanten gaan vaak aan de veilige lijn zitten, maar met je GPS kun je controleren of de scoot echt zo snel rijd als ie aangeeft (gebruiken scooterzaken ook als ze bijv. snor naar brom omkeuren).
- Vreemd: IVA geeft als advies niet verder opladen dan 80% en niet verder te ontladen dan 30%..... (dan beperk je dus de actieradius met de helft maar 25km ?!)
is een gangbaar advies omdat lithium accus het best presteren (en langer meegaan) als je tussen die twee waardes blijft.
het is dus niet zo dat de accu's gelijk stuk gaan als je erboven of eronder komt, maar in één keer van helemaal vol naar helemaal leeg rijden vind zo'n accu niet echt fijn.
voor langere tijd opbergen van de scooter is het wel raadzaam om de accu tussen de 50-80% opgeladen weg te zetten.
als je dan na meerdere weken van stilstand weer gaat rijden, is alles mooi geconserveerd gebleven.
Hij heeft o.a. 200 euro betaald voor een nieuwe voorwiellager. Nu moet ik zeggen dat dit mij allemaal (nog) niets zegt. Maar ik wil uiteindelijk, als ik een scooter zou nemen wel proberen om zoveel mogelijk het onderhoud zelf te doen. Geen idee of dit moeilijk is. Ik heb van motoren nog 0,0 kennis. Al kan ik wel als het echt moet een remblokje van de auto vervangen, dat soort dingen lukken me wel al :)
motor, controller en accu zijn onderhoudsvrije items, dus behalve bandenspanning, remmen, bouten en moeren controleren en speling op t balhoofd checken is er eigenlijk niet zoveel wat aandacht nodig heeft... in dat geval zou de opstap naar zelf je scooter onderhouden niet echt hoog moeten zijn :)
Las ik ergens een comment van iemand die het had over een Yamaha Neos 4Takt (peut). Die lachte zich helemaal rot om al die electrische scooter rijders. Zijn scooter zou veel zuiniger zijn onder de streep, minder kosten aan accu's etc.
dat kan, als ie m zelf zuinig heeft afgesteld, maar het is ook een kwestie van perceptie.
sommigen beweren dat je al na 1,5 a 2 jaar andere accu's mag gaan kopen.
maar het draait om hoe jij ermee omgaat.
ik rij nu al zo'n 4 en half jaar met dezelfde accu pack rond, en die doet t nog uitstekend.
alhoewel ik soms best de rode lijn opzoek van wat de accu op kan brengen, omdat ik me weer eens verkeken heb op de vooraf geplande afstand bij een tour rit.
Enige wat krap wordt is de radius momenteel denk ik?. Liever niet 2 accu's ivm minder opslagruimte in de bak en meer eventuele kosten.
in dat geval word de scoot je belangrijkste vervoermiddel?
met één accu red je de beschreven afstanden vermoed ik nét niet (zonder ergens voor de zekerheid bij te laden) als je onverwachts een extra bestemming heb waar je net buiten de gebruikelijke route heen moet.
in gedachten houdend dat in zo'n geval tanken vlugger gaat, én een benzine scooter van bijv. Kymco of Vespa een buitenleven wat beter kan hebben (E-scooters komen toch vaan van chinese merken, welke vaak toch mindere materialen gebruiken) zou je vermoed ik voor nu met een benzinescooter het beste af zijn.
mocht je alsnog een E-scooter willen in de toekomst? dan zal het zeker zo zijn dat er dan betere modellen op de markt gekomen zijn, die watr beter aansluiten op wat je van een scooter vergt.
 
Ik zit te twijfelen tussen elektrisch of fossiel.
Ik reed vandaag ergens in Brabant langs een garage en die had (vind ik) een sublieme tekst op z'n gevel staan. En die luidde; Elektrisch rijden doen we op de kermis. En ik denk dat daar meer waarheid en realiteit inzit dan menigeen beseft. Althans op dit moment. Misschien dat het in de toekomst verandert, maar voor mij gaat er voorlopig niks boven de ouwerwetse peut. Dus ik zou lekker fossiel blijven rijden. Veel minder geneuzel en veel meer onafhankelijk van actieradius, accuconditie en meer va die ongein.
 
Een elektrische scooter is duurder in aanschaf, maar op de langere termijn heb je lagere onderhoudskosten. Goede vrienden zijn 2 jaar geleden overgestapt naar een Niu en heel tevreden, en paar maanden geleden hebben ze ook hun 2e scooter ingeruild voor een elektrische Niu NQI GTS. Ze hadden ook twijfel over de range, maar de duurdere modellen bieden goede oplossingen voor als je Nederlands formaat man bent ;) en dan heb je wel de voordelen van lagere kosten voor het gebruik (onderhoud/energie).

Ga je veel rijden, dan zou ik persoonlijk wel proberen (mits je voldoende geld hebt) om een nieuwe te kopen.

@Rob105 ik zie/hoor/ruik ook liever een mooie 2-takt, maar als ik het financieel bekijk is de overweging om elektrisch te gaan rijden geen gekke keuze.
 
Dank allen voor de uitgebreide antwoorden. Ik zal er later nog even op reageren als ik thuis ben.
Hebben jullie ervaring met de zgn. scooter umbrella's?


Lijkt me wel ideaal!

Al vind ik de goedkoopste er wel erg amateuristisch uitzien.

Maar die van de Ali link lijkt me best tof. En je zit lekker droog.

Filmpje: https://video.cdn.aliexpress-media....s/24e605dc-993e-4c45-a9e8-84193f4d5cbb-hd.mp4



 
die flapper dingen geven vooral extra luchtweerstand, net als een windschermpje.
weet eerlijk gezegd ook niet of de politie er blij mee is als ze je hiermee zien rijden.
in China kan je gewoon de weg op met dit soort dingen, maar of dat hier ook zomaar mag...

ik zou haast denken: spiegels en gordel erbij en je hebt bijna een tweewielige auto.
in dat geval zou ik die slappe constructie laten voor wat het is en liever iets stevigers zoals staal kiezen.
geeft ook wat meer bescherming als je omdonderd
 
Als ik zo door de zinnen heen lees krijg in de indruk dat je voorkeur uitgaat naar elektrisch.
Wij hebben hier aardig wat bromscooters.
Ik rij dagelijks naar mijn werk op een Vespa, en heb de keuze uit 2 of 4 takt scooters.
Verbruik zo'n 1:30, door de kilometervergoeding houd ik zo'n €6,- per dag over wat gebruikt kan worden voor onderhoud.
Dat kunnen we zelf, dus het is eigenlijk een verdienmodel.
Scooters rijden wat harder dan standaard dus kunnen goed meekomen op de rijbaan tussen de auto's.
Ga je te langzaam naar de mening van andere weggebruikers dan wordt je gewoon van de weg gereden, afgesneden etc.
En zo'n electrische scooter loopt echt niet harder dan 45 km/u.
Dan is er ook nog de actieradius, die is veel minder dan opgegeven en wordt ook nog minder door rij omstandigheden. (kou!)
En als het slecht weer is heb ik nog de keuze uit auto's, maar dan is mijn verdienmodel niet meer winstgevend.
Een scooter met hoog scherm en beenkleed bied goede bescherming tegen de regen en kou.
Mijn voorkeur gaat uit naar een motorisch aangedreven scooter en dan ook nog met een carburateur.
Post automatically merged:

die flapper dingen geven vooral extra luchtweerstand, net als een windschermpje.
weet eerlijk gezegd ook niet of de politie er blij mee is als ze je hiermee zien rijden.
in China kan je gewoon de weg op met dit soort dingen, maar of dat hier ook zomaar mag...

ik zou haast denken: spiegels en gordel erbij en je hebt bijna een tweewielige auto.
in dat geval zou ik die slappe constructie laten voor wat het is en liever iets stevigers zoals staal kiezen.
geeft ook wat meer bescherming als je omdonderd
Die overdekte scooters of wat daar van afgeleid is rijden verschrikkelijk in de weg op een fietspad.
Ze gaan langzaam en je kan er amper voorbij.
 
Back
Top