Afstelling Peugeot Ludix

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik maak toch maar een topic aan want de afstelling van mijn Ludix zal te groot zijn voor het 'kleine vraagjes topic'.

Het gaat om een 45km/h 2t Ludix met een 12.5mm Gurtner carb. Sproeier zit tussen de 49-52. Zal dat later eens voor de zekerheid checken.

Valse lucht
Scooter trekt geen valse lucht voor zover ik weet. Hand op de luchtfilterslang en hij valt uit. Goed om te weten is dat het luchtfilter uit twee onderdelen bestaat, de box (bestaande uit twee helften) en de luchtfilterslang welke op de carb zit geïnstalleerd door middel van een slangenklem. Eenmaal de luchtfilterbox er ook op gemonteerd te hebben, vervolgens met remreiniger gecheckt en ik merk geen verschil in toeren. Ik heb gespoten op het spruitstuk, carburateur (op alle poorten en aansluitingen) en het luchtfilter (inclusief het stuk tussen de box en de slang).

Afstelling luchtschroef
Wat wel merkwaardig is, is dat de scooter heel laagtoerig blijft draaien als de luchtschroef dicht zit. Je merkt wel dat ie smoort, maar hij staat op het puntje van uitvallen.

Ik heb alles geprobeerd qua slagen bij de luchtschroef. Van 1,5 slag (1x 360 graden en dan nog 1x 180 graden) tot 3,5 slag. In eerste instantie reed hij prima, maar had ik wel het gevoel dat ie werd gesmoord bij het optrekken. Na een beetje pielen met de luchtschroef is de scooter alleen maar meer gaan verzuipen. Zodanig dat ik een stukje terug moest lopen. Scooter draaide wel stationair, maar trekt maar voor 1 seconde op, alvorens hij de toeren vrij rap afbouwt totdat hij weer stationair loopt. Dit alles terwijl ik nog gas geef. Zie onderstaande video voor meer context.


Kleur van de bougie is hieronder te vinden. Dit is gedurende het hele proces hetzelfde gebleven, zowel tijdens het stukje waarin die alleen gesmoord optrok, tot het stuk dat ie niet meer op het gas reageert.

Wat me ook is opgevallen is het verloop van mijn toerental bij gas geven. In de video die ik heb opgenomen geef ik minimaal maar consistent steeds meer gas. Dit zou ook niet moeten kunnen neem ik aan? Vanaf 00:15 is het vol gas.


Soms bouwt die wel gewoon evenredig toeren op als hij eventjes niet heeft gedraaid.
 

Attachments

  • IMG_5653.jpeg
    IMG_5653.jpeg
    151.1 KB · Views: 7
Advertisement - register to remove this

Ben geneigd te zeggen dat er een vernauwing in de carbu is. Zou eens de de sproeierbuis van de stationair sproeier en hoefdsproeier door blazen.
Dus eerst de sproeiers verwijderen en dan blazen of reinigen.
 
Ben geneigd te zeggen dat er een vernauwing in de carbu is. Zou eens de de sproeierbuis van de stationair sproeier en hoefdsproeier door blazen.
Dus eerst de sproeiers verwijderen en dan blazen of reinigen.
Ik weet nu niet of ik de termen juist gebruik, maar de sproeier met verschillende maten is volgens mij de hoofdsproeier.

Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn geweest. Nu had ik gisteren wel de sproeierbuis van de hoofdsproeier doorgespoten en de sproeier zelf ook meegenomen, maar de stationairsproeier had ik terwijl die er nog in zat doorgespoten met remmenreiniger. Zojuist opnieuw uit elkaar gehaald en de stationairsproeier ook eruit gedraaid. Ik kon er niet doorheen kijken. Deze dus even stevig doorgeblazen en een paar keer remmenreiniger erdoorheen gejankt.

Scooter gestart en gas geven doet ie zoals het hoort. Misschien niet consistent, maar hij zakt in ieder geval niet meer in toeren. Het afstellen verliep desondanks alsnog moeizaam. Heb de luchtschroef nu op 1,25 slagen gezet (1x 360 graden en dan nog 90 graden). Ik merkte echter niet zo snel een verschil in toerental of ik hem nu op 1,25 slagen, 2 slagen of op 4 slagen zet. Is dit iets wat ook kan voorkomen of gaat er dan ergens iets mis? Hij rijdt in ieder geval weer prima.

En hoe staat het met je membraan??
Dat gepiep: is dat de film of is dat er echt aanwezig?? soja even je carter kap loshalen en kijken of je snaar niet te laag in je poulies ligt.
Membraan wil ik nog niet checken nu ik geen pakkingen heb om te herplaatsen. Ik weet wel dat er aan een van de twee kanten van het membraan een pakking mist. Dit zorgt echter niet voor een verschil in toerental bij het spuiten van remmenreiniger. Ik wil deze er volgende week wel in gaan monteren.

Gepiep is daadwerkelijk aanwezig. De snaar was ik toevallig ook van plan om volgende week te vervangen in een grote onderhoudsbeurt. Dit is dezelfde snaar waar ik ondertussen 10-15k km op heb gereden dus die zal wel toe zijn aan vervanging. Deze snaar zit er al in sinds aankoop, dus ben benieuwd hoeveel hij voor mij heeft gedraaid. Het is een originele van Peugeot, dus zou zelfs dezelfde zijn vanuit de fabriek. Ik kon er echter nog geen scheurtjes in ontdekken grappig genoeg.
 
1, Ik weet nu niet of ik de termen juist gebruik, maar de sproeier met verschillende maten is volgens mij de hoofdsproeier.

2.Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn geweest. Nu had ik gisteren wel de sproeierbuis van de hoofdsproeier doorgespoten en de sproeier zelf ook meegenomen, maar de stationairsproeier had ik terwijl die er nog in zat doorgespoten met remmenreiniger. Zojuist opnieuw uit elkaar gehaald en de stationairsproeier ook eruit gedraaid. Ik kon er niet doorheen kijken. Deze dus even stevig doorgeblazen en een paar keer remmenreiniger erdoorheen gejankt.


Scooter gestart en gas geven doet ie zoals het hoort. Misschien niet consistent, maar hij zakt in ieder geval niet meer in toeren. Het afstellen verliep desondanks alsnog moeizaam. Heb de luchtschroef nu op 1,25 slagen gezet (1x 360 graden en dan nog 90 graden). Ik merkte echter niet zo snel een verschil in toerental of ik hem nu op 1,25 slagen, 2 slagen of op 4 slagen zet. Is dit iets wat ook kan voorkomen of gaat er dan ergens iets mis? Hij rijdt in ieder geval weer prima.


Membraan wil ik nog niet checken nu ik geen pakkingen heb om te herplaatsen. Ik weet wel dat er aan een van de twee kanten van het membraan een pakking mist. Dit zorgt echter niet voor een verschil in toerental bij het spuiten van remmenreiniger. Ik wil deze er volgende week wel in gaan monteren.

Gepiep is daadwerkelijk aanwezig. De snaar was ik toevallig ook van plan om volgende week te vervangen in een grote onderhoudsbeurt. Dit is dezelfde snaar waar ik ondertussen 10-15k km op heb gereden dus die zal wel toe zijn aan vervanging. Deze snaar zit er al in sinds aankoop, dus ben benieuwd hoeveel hij voor mij heeft gedraaid. Het is een originele van Peugeot, dus zou zelfs dezelfde zijn vanuit de fabriek. Ik kon er echter nog geen scheurtjes in ontdekken grappig genoeg.
1. klopt dat is de hoofdsproeier(stationair kan je ook groter kopen maar gebeurt zelden)
2. Top gedaan!
 
nog geen scheurtjes
Ook is de breedte van de snaar van belang , even opmeten of dit er verschilt van de standaard maat ( staat misschien nog op de snaar )
Post automatically merged:

Je zou met het dicht draaien van de luchtschroef wel iets moeten merken , gaat daadwerkelijk de naald van de choke ook naar beneden , hij kan warm worden , maar moet ook werken .
 
Thanks mannen!

Enige vraagt die bij mij rest is dat stuk over de luchtschroef dikgedrukt in mijn vorige post.

Scooter gestart en gas geven doet ie zoals het hoort. Misschien niet consistent, maar hij zakt in ieder geval niet meer in toeren. Het afstellen verliep desondanks alsnog moeizaam. Heb de luchtschroef nu op 1,25 slagen gezet (1x 360 graden en dan nog 90 graden). Ik merkte echter niet zo snel een verschil in toerental of ik hem nu op 1,25 slagen, 2 slagen of op 4 slagen zet. Is dit iets wat ook kan voorkomen of gaat er dan ergens iets mis?
 
Je zou met het dicht draaien van de luchtschroef wel iets moeten merken , gaat daadwerkelijk de naald van de choke ook naar beneden , hij kan warm worden , maar moet ook werken .
Deze was even langszij geglipt!

Als de luchtschroef dicht zit merk ik inderdaad dat ie wordt gesmoord. Maar zoals ik al zei, of ik hem nu op 1,25, 2 of op 4 zet, er lijkt niet echt verschil in te zitten wat betreft stationair lopen. Misschien dat er wel verschil zit in het rijgedrag.

Zal de choke denk ik in de loop van volgende week checken. Heb geen multimeter bij de hand noch iets waarmee ik de stekker zou kunnen verbinden met de accu oid. Of men heeft een andere suggestie om deze te checken.
 
Afgelopen dagen heeft ie lekker gereden. Vandaag stukje gereden en na 300-350m viel die langzaam maar zeker uit. Op gas reageerde hij nauwelijks. Toen ff twee minuten gewacht, reservestand aangedraaid aangezien ik zag dat de tank bijna leeg was, en toen kon hij weer 100m rijden. Daarna weer zelfde verhaal. Toen weer geprobeerd te starten en toen viel ie gelijk uit. Dat werd lopen naar huis. Kan hem nu ook niet meer starten.

Geen idee wat het zou zijn. Klinkt aan de ene kant als een warmloper. Tank zie ik nog wel een laagje benzine in zitten.

Iemand enige suggesties? Toch maar membraan/choke checken?
 
Last edited:
Afgelopen dagen heeft ie lekker gereden. Vandaag stukje gereden en na 300-350m viel die langzaam maar zeker uit. Op gas reageerde hij nauwelijks. Toen ff twee minuten gewacht, reservestand aangedraaid aangezien ik zag dat de tank bijna leeg was, en toen kon hij weer 100m rijden. Daarna weer zelfde verhaal. Toen weer geprobeerd te starten en toen viel ie gelijk uit. Dat werd lopen naar huis. Kan hem nu ook niet meer starten.

Geen idee wat het zou zijn. Klinkt aan de ene kant als een warmloper. Tank zie ik nog wel een laagje benzine in zitten.

Iemand enige suggesties? Toch maar membraan/choke checken?
Zou sowieso ff de benzine kraan na lopen. En eventueel er uit draaien en kijken of hij schoon is. Tank is nu toch bijna leeg. Als dat goed lijkt nieuwe benzine er in. En ook de carb ff nalopen.
 
Echter, als de benzine gewoon prima in de carb loopt, is de kraan toch prima?
jep dan zeker. alleen een lege tank helpt niet echt. maar die is niet geheel leeg begrijp ik. zou iig dan als eerste je carb ff schoonmaken. Bij mijn fox moet ik dit ook nog doen. Daarmee kan ik niet langzaam rijden als de motor koud is. meer dan half gas is dan perfect. Dus dat is dan stap 1
 
Ik snap het niet meer hoor. Litertje verse benzine erin gedaan (BP E5) en hij start gelijk. Heb er wel echt een kilometer mee gereden en niks aan de hand, alles doet het zoals het hoort.

Je zou denken, oké, de tank was leeg, maar ik kon toch echt wel een minimaal plasje zien. Hij zou op z’n minst op de reserve-stand moeten rijden.
 
Er zit meestal aan het gedeelte van de kraan , wat in de tank steekt een filter , als dit beneden verstopt / vervuild is , kan het laatste gedeelte van de tank niet meer naar de kraan . Zou ook even de kraan eruit halen , en het filter bekijken .
 
heb een andere choke gemonteerd die ik heb liggen.

Verder ging ik de gasnaald weer even bekijken. Ik las ook iets dat je die kan afstellen. Het clipje die jullie op de foto zien stond helemaal beneden tegen de gasnaald aan. Nu vraag ik me af of dit clipje de gasnaald gewoon op zijn plek houdt of dat deze te verstellen is?IMG_5705.jpeg
 
heb een andere choke gemonteerd die ik heb liggen.

Verder ging ik de gasnaald weer even bekijken. Ik las ook iets dat je die kan afstellen. Het clipje die jullie op de foto zien stond helemaal beneden tegen de gasnaald aan. Nu vraag ik me af of dit clipje de gasnaald gewoon op zijn plek houdt of dat deze te verstellen is?View attachment 75691
Dat veertje houd hem op zijn plek. Een verstelbaar “veertje” is een borgclip. Die zit direct AAN je gasnaald.1715363395085.jpeg
1715363473067.jpeg
Dit veertje boven gaat op de richels van de gas naald.
 
Dat veertje houd hem op zijn plek. Een verstelbaar “veertje” is een borgclip. Die zit direct AAN je gasnaald.View attachment 75692
View attachment 75693
Dit veertje boven gaat op de richels van de gas naald.
Top thanks, dan snap ik dat concept nu ook!

Ik moet zeggen dat de aansluiting en de bedrading van de choke helemaal onder de olie zaten. Is dit iets wat funest is voor de choke?

Het zit ook precies onder de oliepomp en olietankje, dus het is een beetje onvermijdelijk dat als er af en toe een druppeltje gaat, of ik wat olie mors, dat het dan daarop beland.
 
Back
Top