Zip 2tak kabelboom ---> Zip SP

Rizzo

New Member
Goedemiddag allemaal,

heeft er iemand ervaring met een zip 2tak kabelboom naar een zip SP kabelboom te maken?
hier bedoel ik dus dat er een extra draad toegevoegd word aan een 'normale zip 2t kabelboom' waardoor deze een extra draad heeft om op de temperatuur sensor te gaan en hierdoor de temperatuurmeter laat werken op het dashboard.

Tips zullen handig zijn voordat ik mijn kabelboom verknip :)

Mvg Rizzo
 
Advertisement - register to remove this

Hoe bedoel je verknippen?
Die draad leg je toch apart langs de kabelboom.
Het enige is dat je aan de sensor zijde de juiste connector monteert en aan de cockpitzijde het juiste pinnetje aan deze draad soldeert of knijpt om hem dan vervolgens op de juiste positie in de draadboomconnector van de cockpit te klikken.
Als alles dan werkt kun je altijd nog beslissen of je die losse draad aan de kabelboom vast maakt met voldoende tyraps of dat je zwarte elektrotape gebruikt om deze losse draad over de gehele lengte van de kabelboom samen met deze tape in te pakken.
 
en de temperatruur sensor heeft geen stroom nodig om een signaal door te geven?
dat had ik verwacht namelijk, anders interdaad niet zo spannend

dankjewel inieder geval!
 
en de temperatruur sensor heeft geen stroom nodig om een signaal door te geven?
Nee, deze sensor is gewoon een NTC-weerstand.
Dit is een weerstand die verandert van weerstandswaarde als de temperatuur verandert.
Bij een Negatieve Temperatuur Coefficient weerstand (NTC) betekent dit, hogere temperatuur, lagere weerstand en visa versa.
Dus als jouw scooter een temperatuurmeter heeft, meet deze meter de weerstand en geeft dit weer in een geijkt display of middels een wijzertje.
Dit is in principe hetzelfde als een multimeter doet als je de weerstand van iets meet.

Ik heb hier trouwens een elektrisch schema van een Zip SP die geen meter heeft als temperatuurindicatie, maar enkel een lampje.
Dus hier is de sensor geen weerstand maar een schakelaartje dat contact maakt met massa als een bepaalde temperatuur overschreden wordt en hierdoor het lampje in de cockpit begint te branden.
Dus even opletten welke sensor je bestelt.
 
Oke dankjewel sparky!

Ik weet hoe de sensor werkt, maar dacht altijd dat de weerstand gemeten werd doordat er een hoeveelheid apere door heen ging en er minder uit komt. hoe meer verlies hoe warmer die is. maar wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat er een signaal vanaf de cockpit word gestuurd, in dit geval de zip SP teller. Ga het snel proberen.

ps. zou je misschien het elektische schema hierin kunnen sturen/ waar zou ik die eventueel kunnen vinden?

Groeten.
 
Nogmaals ik heb geen schema van de Zip SP met een temperatuursensor enkel van de Zip SP met een lampje.
Maar het principe is hetzelfde, ik zal het schema hieronder toevoegen en het gedeelte wat je moet bekabelen, groen omcirkelen.Piaggio Zip 50 2T SP model temp sensor.jpg
 
exuses sparky daar heb je gelijk in,

Ik ga dit uitvoeren wanneer het zover in het project is en dan hier bijzetten.
nogmaals bendakt.

weet jij toevallig hoe ik de post kan sluiten?
 
weet jij toevallig hoe ik de post kan sluiten?
Dit kun je niet zelf, dit moet een moderator voor je doen.
Ik ga dit uitvoeren wanneer het zover in het project is en dan hier bijzetten.
Als je draadje laat sluiten, kun je niks meer erbij zetten.

Wil je persee dat dit draadje op slot gaat, druk dan even op de "report" knop onderaan je post en verzoek de beheerder dit draadje te sluiten.
 
om terug te komen hierop voor andere mensen in het vervolg, dit heeft niet gewerkt. lampje krijgt geen stroom. en als je dit zou verbinden met je witte draad om 12 v contactstroom te krijgen werkt de hitte meter niet meer.
 
Back
Top