Iedereen wil electrisch gaan maar voor de meeste mensen is dit nog te duur tov conventionele verbrandingsmotoren.
De meeste goeie electrische auto's, met een acceptabel bereik, bevinden zich dan ook in het duurdere marktsegment, dit is zeker ook zo bij elektrische scooters.
Daarbij wordt de actieradius, welke aangegeven wordt door de fabrikanten, vaak met voeten getreden.
Mensen maken zich zorgen over wat als ik stil kom te staan met een lege accu, je tankt niet zo maar wat stroom bij, hiervoor moet de scooter toch wel meerdere uren aan de lader hangen.
Nu zijn er scootermerken die hier wel aan gedacht hebben om wisselbare accu's te plaatsen die je gemakkelijk kunt uitwisselen bij een "gestandaardiseerd" laad/tankstation en je gewoon deze accu leent tijdens zijn ontladingstijd en dan weer omwisselt op zo'n station voor eentje die opnieuw geladen is.
Maar ik ben zo'n station nog nergen tegengekomen en blijft vooralsnog theorie.
Echter als ik de accu's van de verschillende merken bekijk kan men hier niet echt spreken van "standarisatie" en dit is volgens mij een probleem om een goed werkend laadnetwerk op te zetten.
Bovendien, vraag ik me af, is de elektrische scooter wel zo ecologisch als je bekijkt dat alle productie van elektriciteit verkocht is aan het buitenland en de elektriciteit nog vaak opgewekt wordt door kolen centrales?
Een hypermoderne centrale in Maasbracht, welke vlak voor de verkoop door Essent aan RWE nog is aangepast en uitgebreid, ligt hierdoor volledig stil omdat RWE op een andere, minder ecologische manier, goedkoper stroom kan produceren!!!
Ik betwijfel of puur elektrisch de goeie weg is omdat het opslaan van de, op ecologisch verantwoorde manier geproduceede,electriciteit nog niet goed geregeld is en dit waarschijnlijk, gezien de zeer hoge kosten, ook voorlopig er niet zal komen.
Beter zou zijn zich te richten op echte ecologisch te produceren brandstof, die men langere tijd kan opslaan en direct kan gebruiken als je deze nodig hebt en die bovendien gemakkelijk te produceren is zonder ingewikkelde chemische processen zoals waterstof.
De Universieteit van Leuven is bijvoorbeeld bezig met zonnecellen die gelijk van het vocht in de lucht waterstof maken en een stuk efficienter zijn dan electriciteit opwekken middels zonnepanelen en deze elektriciteit te gebruiken voor de electolise van water.