Hanway raw 85CC klimt in toeren.

rottieark

Active Member
Dit is de 2de keer dat ik zo'n post zet op dit forum, maar deze keer is het wat anders.

De 85cc zit er nu een krap jaartje op met erg weinig gebruik (mijn broer is een zomer rijder)

Er zit rond de 1000KM op de 85cc, en mijn broer wou weer gaan rijden dus ik wou hem eerst eventjes wat onderhoud geven.

Ketting gespannen
Carb schoongemaakt
Verse nieuwe benzine
Olie ververst
En de kleppen gesteld 0.05 inlaat 0.08 uitlaat.

Alleen is er denk ik iets mis gegaan.

Hij loopt nu heel onregelmatig stationair en klimt soms in de toeren.
Heb een stukje gereden en hij blijft dan in de toeren stijgen.

Eerder was dit te danken aan de kapotte CDI dat is nu niet het geval.

Ik heb de kleppen gesteld wanneer het vliegwiel met T overeen kwam met het nokje op het carter.
Video van 4taktwinkel op youtube gevolgd.
Video

Heeft iemand enig idee wat ik fout heb gedaan of wat ik kan checken?

[Edit] bij het gas geven in neutraal blijft hij in de toeren hangen en daalt niet.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Valse lucht misschien, dit omdat je ook de carburateur eraf gehad hebt.
Valse lucht is al gechecked en kon niks vinden.

Denk persoonlijk dat ik iets fout heb gedaan bij de kleppen en optijd zetten.
Weet namelijk ook niet zeker of ik hem goed optijd heb gezet en niet perongeluk 180graden verdraaid.
 
hadden je tuimelaars wel al iets speling in de stand waar je ze stelde? of stonden ze helemaal strak en moest je heel ver verstellen? (dàt zou duiden op 180 graden verdraaid. als je ze in die stand nu speling hebt gegeven, zouden ze nu niet of nauwelijks nog openen (lijkt met dat je motor dan niet eens aan gaat) en onwijs tikken.
 
hadden je tuimelaars wel al iets speling in de stand waar je ze stelde? of stonden ze helemaal strak en moest je heel ver verstellen? (dàt zou duiden op 180 graden verdraaid. als je ze in die stand nu speling hebt gegeven, zouden ze nu niet of nauwelijks nog openen (lijkt met dat je motor dan niet eens aan gaat) en onwijs tikken.
Ze hadden inderdaad speling toen ik ze afstelde, en hoefte ze ook niet ver te draaien om af te stellen.

Een jaar geleden had ik dit perongeluk wel gedaan, en had toen inderdaad een heel erg tikkende motor ging daarintegen wel aan.

Manier waarop ik afstelde:
Krukas verdraaien totdat inlaat klep omlaag gaat
Nadat die weer omhoog is T op vliegwiel gelijkzetten met markering carter.
Valt ook te zien in de video die ik in post #1 heb vermeld.
 
onbelast hoge toeren en "binnen een paar tellen superheet" = arm mengsel. klopt dat met bougiebeeld?
maar dat klopt weer niet met "choke aan valt ie uit"
Zou me heel raar lijken dat het mengsel spontaan te laag is, heb namelijk 1dag hiervoor nog op gereden.
En dat klopt niet met de choke inderdaad.


Ik denk echt dat ik iets mis heb gedaan met de kleppen stellen maar kan niet uitvogelen wat.

Dit kan toevallig niet komen door teveel olie? Lijkt me een beetje raar namelijk.
Post automatically merged:

is taal van autocorrupt hij spreekt.
Ik doe begrijpen nu weer.
 
Dit kan toevallig niet komen door teveel olie? Lijkt me een beetje raar namelijk.
daarom vroeg ik ook of ie rookte. maar dan moeten je zuigerveren ook vast zitten of versleten zijn en pas als ie echt warm is zou ie op olie doorlopen of harder lopen. maar dat stinkt dan ook harder dan een tweetakt.
 
Back
Top