DavidCntrl
Well-Known Member
Beste lezers, welkom op mijn project pagina! Ik zal beginnen met wat achtergrond informatie en historie:
Inleiding
Mijn naam is David, 33 jaar oud, uit Zuid-Holland. Ik heb me in 2005 aangemeld op dit forum. Op 14/15 jarige leeftijd ben ik net zoals veel leeftijdgenoten toen der tijd verslaafd geraakt aan 2 takt tuning. Ik heb verschillende Tomosjes, Aeroxjes en een Aprilia SR gehad en verbouwd. Op een gegeven moment word je ouder en ga je over op de auto’s en motoren, zolang het maar snel gaat! Momenteel rijd ik een Audi RS6 (Instagram). De afgelopen tijd steeds vaker het idee gehad eens een ‘nostalgie’ projectje te doen, en op een gegeven moment in een impulsieve bui een afgetrapte Aerox gekocht om deze te reviseren. Nadat ik klaar was met deze Aerox miste ik toch wat. Ik was niet gewend aan de gare ‘WOK-melding’ ellende van tegenwoordig, ‘vroeger’ (tering, nu voel ik me écht oud) gingen we gewoon op de rollerbank, pakte je wat boetes per maand, dat hoorde er nou eenmaal bij, en daar bleef het bij. Maar tijden zijn veranderd. Daarom besloten om nóg een projectje te doen, en dit keer tot de max te gaan met een 100cc motorframe!
Aerox 50cc project
Hieronder even wat info en foto’s van het eerste projectje. De scooter is vanaf het frame opnieuw opgebouwd. Motorisch alles vernieuwd (oa cilinder, uitlaat, startmotor, elektra, remmerij etc). Uiteraard ook alle kappen, stuur etc vervangen. Scooter staat strak op 55km/u afgesteld.
Aangezien er niet echt veel handelswaarde in deze scooters meer zit zal deze scooter nu gebruikt worden als donor voor het 100cc project.
Het gereviseerde blok en het frame zullen uiteindelijk wel verkocht worden. DM bij interesse!
Aerox 100cc project
De uitgangspunten voor het 100cc project zijn de volgende:
De scooter
Vorige week de scooter opgehaald bij Omar Motoren in Barendrecht. Aardige gozer, die gespecialiseerd is in motorscooters (heeft een hoop staan, Zipjes, Runners en Aeroxjes, allemaal op motorkenteken). Zo stond de scooter erbij:
Zoals je ziet met LC kappen ipv AC
Trommelrem achter, blijf het apart vinden dat ze hiervoor gekozen hebben bij de 100cc versie, terwijl de 50cc versies van hetzelfde bouwjaar wél doubledisk zijn uitgevoerd.
De twee Aeroxjes naast elkaar.
Update #1
Begonnen met strippen. Zoals je kunt zien is het 100cc frame identiek, op de bevestigingspunten van de radiateur na. Ik ben hier nog niet helemaal over uit. De standaard Aerox radiateur zal sowieso niet genoeg koeling geven, maar wil wel graag mijn koplamp bewaren, dus een grotere radiateur achter de voorkap zal geen optie zijn. Ik ga vanmiddag een 180cc Runner radiateur ophalen en daar even mee schuiven. Waarschijnlijk zal deze achter het voorwiel geplaatst gaan worden.
Voorkap, zonder radiateurbevestiging.
Kappen verwijderd. Ziet er op het eerste gezicht netjes uit, had wat meer roest verwacht bij een frame uit 2005.
Update #2
Frame volledig gestript en opnieuw gespoten. Balhoofdlagers gecheckt en opnieuw gesmeerd.
Het frame in de 2k blanke lak gezet, en begonnen met het monteren van de kabelboom. De kabelboom zal uiteraard aangepast worden, maar ik zal zoveel mogelijk gebruik maken van de originele kabelboom. Zeker omdat de motorscooter op straat zal rijden blijf ik graag gebruik maken van de verplichte zaken, zoals knipperlichten, remlicht, etc. Uiteraard zal dit allemaal op accu gaan, welke na een rit weer bijgeladen moet worden ivm de binnenrotor ontsteking.
Update #3
De motorische onderdelen zijn ondertussen besteld door 2wheels in Rijnsburg. Het leuke hiervan is dat 2wheels ook al bestond in de tijd dat ik als jong pikkie mijn krantenwijk salaris uitgaf aan onderdelen (heette toen SWS en zat toen der tijd in Noordwijk). Voor de nostalgie waarde is het dus extra leuk dat dit bedrijf weer betrokken is bij het project.
De volgende onderdelen zijn besteld:
Update #4
Vandaag aandacht gegeven aan de bewegende delen aan de voorkant. Ik heb de voorvork opnieuw gespoten en 2k af gelakt, ook rode brembo stickers op maat van de voorvorkpoten besteld. Zie hieronder het resultaat:
Vervolgens de remklauwen gedemonteerd en voorbereid op spuitwerk. Uiteraard ook gelijk nieuwe remblokken, Polini wave remschijven en Stage6 remleidingen (zwart) besteld:
Remklauwen weer gemonteerd:
Velgen zijn vorige maand opnieuw gepoedercoat. Ik zit nog te wachten op een pakket van Scooter-attack met daarin een brede achtervelg (Kiesler) zodat deze ook naar de coater kan, maar voor nu heb ik de voorvelg vast aangepakt. Ik zat te twijfelen tussen een rode of zwarte coating, maar was toch bang dat rode velgen too much zou worden. Daarom besloten voor een zwarte coating, maar met een stickerset van Spinningstickers erop:
Inleiding
Mijn naam is David, 33 jaar oud, uit Zuid-Holland. Ik heb me in 2005 aangemeld op dit forum. Op 14/15 jarige leeftijd ben ik net zoals veel leeftijdgenoten toen der tijd verslaafd geraakt aan 2 takt tuning. Ik heb verschillende Tomosjes, Aeroxjes en een Aprilia SR gehad en verbouwd. Op een gegeven moment word je ouder en ga je over op de auto’s en motoren, zolang het maar snel gaat! Momenteel rijd ik een Audi RS6 (Instagram). De afgelopen tijd steeds vaker het idee gehad eens een ‘nostalgie’ projectje te doen, en op een gegeven moment in een impulsieve bui een afgetrapte Aerox gekocht om deze te reviseren. Nadat ik klaar was met deze Aerox miste ik toch wat. Ik was niet gewend aan de gare ‘WOK-melding’ ellende van tegenwoordig, ‘vroeger’ (tering, nu voel ik me écht oud) gingen we gewoon op de rollerbank, pakte je wat boetes per maand, dat hoorde er nou eenmaal bij, en daar bleef het bij. Maar tijden zijn veranderd. Daarom besloten om nóg een projectje te doen, en dit keer tot de max te gaan met een 100cc motorframe!
Aerox 50cc project
Hieronder even wat info en foto’s van het eerste projectje. De scooter is vanaf het frame opnieuw opgebouwd. Motorisch alles vernieuwd (oa cilinder, uitlaat, startmotor, elektra, remmerij etc). Uiteraard ook alle kappen, stuur etc vervangen. Scooter staat strak op 55km/u afgesteld.
Aangezien er niet echt veel handelswaarde in deze scooters meer zit zal deze scooter nu gebruikt worden als donor voor het 100cc project.
Het gereviseerde blok en het frame zullen uiteindelijk wel verkocht worden. DM bij interesse!
Post automatically merged:
Aerox 100cc project
De uitgangspunten voor het 100cc project zijn de volgende:
- Vanaf het kale frame opbouwen.
- Audi RS uitstraling (Nardo grey kappen, zie 50cc project hierboven), met veel zwarte en rode details. Zadel in RS stiksels uitgevoerd, sequentiële knipperlichten, Audi stijl koplamp, eventueel RS logos.
- Motorisch word het volledig MHR. Onder andere RC-One carters en de 94cc Malossi Testa Rossa.
- Langere ophanging met brede achtervelg.
De scooter
Vorige week de scooter opgehaald bij Omar Motoren in Barendrecht. Aardige gozer, die gespecialiseerd is in motorscooters (heeft een hoop staan, Zipjes, Runners en Aeroxjes, allemaal op motorkenteken). Zo stond de scooter erbij:
Zoals je ziet met LC kappen ipv AC
Trommelrem achter, blijf het apart vinden dat ze hiervoor gekozen hebben bij de 100cc versie, terwijl de 50cc versies van hetzelfde bouwjaar wél doubledisk zijn uitgevoerd.
De twee Aeroxjes naast elkaar.
Post automatically merged:
Update #1
Begonnen met strippen. Zoals je kunt zien is het 100cc frame identiek, op de bevestigingspunten van de radiateur na. Ik ben hier nog niet helemaal over uit. De standaard Aerox radiateur zal sowieso niet genoeg koeling geven, maar wil wel graag mijn koplamp bewaren, dus een grotere radiateur achter de voorkap zal geen optie zijn. Ik ga vanmiddag een 180cc Runner radiateur ophalen en daar even mee schuiven. Waarschijnlijk zal deze achter het voorwiel geplaatst gaan worden.
Voorkap, zonder radiateurbevestiging.
Kappen verwijderd. Ziet er op het eerste gezicht netjes uit, had wat meer roest verwacht bij een frame uit 2005.
Post automatically merged:
Update #2
Frame volledig gestript en opnieuw gespoten. Balhoofdlagers gecheckt en opnieuw gesmeerd.
Het frame in de 2k blanke lak gezet, en begonnen met het monteren van de kabelboom. De kabelboom zal uiteraard aangepast worden, maar ik zal zoveel mogelijk gebruik maken van de originele kabelboom. Zeker omdat de motorscooter op straat zal rijden blijf ik graag gebruik maken van de verplichte zaken, zoals knipperlichten, remlicht, etc. Uiteraard zal dit allemaal op accu gaan, welke na een rit weer bijgeladen moet worden ivm de binnenrotor ontsteking.
Post automatically merged:
Update #3
De motorische onderdelen zijn ondertussen besteld door 2wheels in Rijnsburg. Het leuke hiervan is dat 2wheels ook al bestond in de tijd dat ik als jong pikkie mijn krantenwijk salaris uitgaf aan onderdelen (heette toen SWS en zat toen der tijd in Noordwijk). Voor de nostalgie waarde is het dus extra leuk dat dit bedrijf weer betrokken is bij het project.
De volgende onderdelen zijn besteld:
- MHR RC-One carters
- MHR 94cc Testa Rossa
- MHR racing uitlaat
- MHR 28mm VHST carburateur. (Wellicht dat dit nog een grote carburateur zal worden.)
- MHR vertandingsdeksel
- MHR Delta Clutch
- MHR Team krukas
- MHR Team II binnenrotor ontsteking
- MHR overrange kit
- Vertanding 14/39 en 13/48
- Malossi waterpomp
Post automatically merged:
Update #4
Vandaag aandacht gegeven aan de bewegende delen aan de voorkant. Ik heb de voorvork opnieuw gespoten en 2k af gelakt, ook rode brembo stickers op maat van de voorvorkpoten besteld. Zie hieronder het resultaat:
Vervolgens de remklauwen gedemonteerd en voorbereid op spuitwerk. Uiteraard ook gelijk nieuwe remblokken, Polini wave remschijven en Stage6 remleidingen (zwart) besteld:
Remklauwen weer gemonteerd:
Velgen zijn vorige maand opnieuw gepoedercoat. Ik zit nog te wachten op een pakket van Scooter-attack met daarin een brede achtervelg (Kiesler) zodat deze ook naar de coater kan, maar voor nu heb ik de voorvelg vast aangepakt. Ik zat te twijfelen tussen een rode of zwarte coating, maar was toch bang dat rode velgen too much zou worden. Daarom besloten voor een zwarte coating, maar met een stickerset van Spinningstickers erop:
Last edited: