Zekering peugeot kisbee injectie 2019

Zoals

New Member
Hallo, laatst is mijn zekering van mijn peugeot kisbee gesprongen na een paar weken rijden. De kisbee reed altijd goed en er was geen probleem nu zie ik dat er 2 verschillende zekeringen waren (15a en 10a) de 10a zekering is gesprongen. Maar nu ik kijk op de peugeot kisbee handleiding zeggen ze dat er 7.5a zekeringen in moeten maar zover ik weet heeft de vorige eigenaar en ikzelf de zekeringen niet aangepast dus wat is voor mij nu de beste optie? Beide zekeringen vervangen door een 7.5a of gewoon een nieuwe 10a zekering kopen en het zo laten met de andere 15a zekering ( die wel werkt) want de voorbije weken heb ik geen problemen gehad met de scooter
 
Advertisement - register to remove this

Vreemd dat er een te grote zekering in zit.
Nou doet een zekering zelf niks. Het is een bescherming tegen oververhitting van de kabels. De grootte van de zekering is afgestemd op de dikte van de kabel. Dus dunne kabels moeten een kleinere zekering hebben.
Als een bepaalde stroomverbruiker niet overbelast mag raken, wordt daarvoor (apart) een bepaald type zekering gebruikt (dus met een bepaalde waarde). Kun jij inschatten of deze zekering voor een bepaald iets is, of gewoon als kabelbescherming. In dat geval kun je ook zelf bepalen welke geschikt is.
En voor alle duidelijkheid, ik bedoel mijn vraag als vraag en niet om je af te zeiken
 
Vreemd dat er een te grote zekering in zit.
Nou doet een zekering zelf niks. Het is een bescherming tegen oververhitting van de kabels. De grootte van de zekering is afgestemd op de dikte van de kabel. Dus dunne kabels moeten een kleinere zekering hebben.
Als een bepaalde stroomverbruiker niet overbelast mag raken, wordt daarvoor (apart) een bepaald type zekering gebruikt (dus met een bepaalde waarde). Kun jij inschatten of deze zekering voor een bepaald iets is, of gewoon als kabelbescherming. In dat geval kun je ook zelf bepalen welke geschikt is.
En voor alle duidelijkheid, ik bedoel mijn vraag als vraag en niet om je af te zeiken
Ja zelf heb ik weinig ervaring dus ik weet zelfs niet wat een dikke of een dunne kabel is maar als ik kijk naar andere scooter zijn die toch wel 99% 7.5a en niet 10a en 15a
 
Als in je handleiding staat 7,5 zou ik deze er ook in zetten.

Edit: Ik heb net even in de elektrische schema's van de Kisbee Euro4 en Euro5 gekeken en het vreemde is, dat daar 3 zekeringen in zitten, 2 van 10 Ampere en 1 van 15 Ampere, zie knipsel hier beneden.


1663768560582.png
 
Last edited:
Er zijn van de Kisbee maar 3 varianten uitgebracht en dat is de Euro 2, Euro 4 & 5.
De Euro 2 t/m bouwjaar 2018 (139QMB-E) heeft maar 1 zekering van 7.5 Amp in het circuit.
2019 t/m heden is de Euro 4 en 5 met het injectie motorblok (139QMB-J & K) en heeft 3 zekeringen in het circuit wat Sparky ook laat zien in het knipsel!

Het is dus van belang dat er een (nieuwe) zekering gemonteerd wordt met de juiste ampère!
 
Back
Top