afstelling technigas next R - Aerox

timd

Well-Known Member
Ik heb een aerox met een ontgrenste vario, 4,3gram rolletjes, gele druk veer, gele trekveertjes en een technigas next r.
Nou wil ik hem harder op laten trekken omdat het toch wel tegenvalt.
Iemand een idee hoe ik mijn aerox harder kan laten op trekken?
 
Advertisement - register to remove this

Als hij warm is en hij trekt dan slechter is je scooter verkeerd (wss toen die koud was) afgesteld. Bovendien kan je (evt icm choke) altijd hetzelfde wegrijden, warm en koud. Is meestal gewoon een kwestie van afstellen, er van uit gaande dat er goede onderdelen onder zitten natuurlijk. Dat je rollen verkeerd zijn als hij warm moeilijk wegtrekt heb ik nog nooit van gehoord...

Ik wel: Toen ik 4,0 gram rollen had trok hij koud heerlijk op maar na paar minuten rijden was het gewoon dramatisch. Als je afremt en nog 30 rijd bijv. dan trok hij tot de 65 sloom op en toen kwam hij los en benutte hij pas de toeren. Ik had toen 3,2 gram rollen geplaatst en nu is het over. Lichtere rollen werd mij door 1 van de monteurs van Jos Dijkman aangeraden en het werkt.

Een dip zit sowieso altijd in je overbrenging, er vanuitgaande dat de carb fatsoenlijk is afgesteld
 
Als hij met meer lucht feller is, is er geen aandacht aan de fijnafstelling besteeds is mijn algemene ervaring. En als hij koud is heeft hij (ff kort door de bocht) meer lucht in het mengsel (verhoudingsgewijs). Dipjes en hernemen zitten in je overbrenging ja, maar koud en warm blijf ik gewoon bij dat dat aan de carb afstelling ligt. Dus dat dipje ontstond omdat die rollen te zwaar WERDEN, voor het "koude" mengsel (wat blijkbaar beter verbrandde dan jouw "warme" mengsel) waren de rollen precies zwaar genoeg, maar met je "warme" mengsel was de power die de cilinder afgaf niet meer voldoende dus moest je lichtere rollen plaatsen.. althans dat is mijn redenatie ;)
 
Als hij met meer lucht feller is, is er geen aandacht aan de fijnafstelling besteeds is mijn algemene ervaring. En als hij koud is heeft hij (ff kort door de bocht) meer lucht in het mengsel (verhoudingsgewijs). Dipjes en hernemen zitten in je overbrenging ja, maar koud en warm blijf ik gewoon bij dat dat aan de carb afstelling ligt. Dus dat dipje ontstond omdat die rollen te zwaar WERDEN, voor het "koude" mengsel (wat blijkbaar beter verbrandde dan jouw "warme" mengsel) waren de rollen precies zwaar genoeg, maar met je "warme" mengsel was de power die de cilinder afgaf niet meer voldoende dus moest je lichtere rollen plaatsen.. althans dat is mijn redenatie ;)

Oke,

Mijn carb was gewoon fatsoenlijk afgesteld. Toen ik lichtere rollen (3,2 gram)heb geplaatst heb ik niks aan de carb veranderd. Dus was de carb afstelling nog hetzelfde als met 4,0 gram rollen.
De praktijk bewijst, in mijn geval, dat het aan de rollen afstelling lag en niet aan de carb afstelling;)
En natuurlijk reageert niet iedere scooter hetzelfde op een wijziging in de afstelling, omdat er tal van factoren meespelen
 
Als ik een fiets met lekke band heb en ik heb er 10 bakstenen achterop dan fietst het kut. Als ik dan 5 bakstenen weghaal gaat het een stuk beter, maar dat is niet de oorzaak in beginsel; dat is de lekke band..

Ik zeg natuurlijk ook niet dat het altijd aan de carb ligt maar ik weet wel dat er veel scooters rondrijden waarvan de carb afstelling gebeurd van "ooh kijk het loopt, mooi, nu met de rollen spelen" en niet nog een maatje groter of kleiner in sproeier geprobeerd wordt om te zien of dat niet NET wat beter is, laat staan de fijnafstelling met de luchtschroef etc ;).

Anyway ik praat ook alleen over mijn ervaringen en dat hoeft niet met de theorie of algemene werkelijkheid gelijk te zijn want zoveel scooters heb ik nou ook weer niet in handen gehad :p
 
Oke, ik ook niet. Het is aardig logisch dat iedereen zijn eigen bevindingen post. Kun je die vergeleken of allebei proberen. En als je daarmee gaat testen rolt er vanzelf een keer een goede afstelling uit:)

Maarja, ik ben benieuwd of de TS al wat geprobeerd heeft
 
Back
Top