Hoe lagers monteren.

Dennis

ToetToet
Hoi

Het is geen kwestie van het niet snappen, maar het nieuwsgierig zijn..

Hoe monteer jij je lagers:

eerst om de krukas heen?

of eerst in het blok leggen?

Als het kan e.v.t nog toelichten waarom

Greetz Dennis
 
Advertisement - register to remove this

Ik doe ze eerst het blok in... :)
Met het hele rijtje af van verwarmen, invriezen enz.enz.
daar stond trouwens nog een lap tekst van in de search van Ap. (is meteen handig voor dit topic :p )
tjah...zo doe ik het ook dus...

Ap. said:
tja, maar nu het topic er toch is kan ik 'm net zo goed helpen.

Benodigdheden:
-Nieuwe lagers
-(nieuwe) krukas
-Vloeibare pakking
-Gasbrander
-Keerringen
-Dopsleutel
-Gummysleutel

Dit is hoe ik het altijd doe, dit alles moet je achter elkaar doen:
Je verwarmt je carterhelften totdat je vanaf een afstand van 3 cm een goeie warmte voelt (grote carter wat langer dan de kleine, vanzelfsprekend..) dan pak je de lagers uit het doosje en pakt een dopsleutel die precies om de buitenkant van het lager past (maak 'm eerst schoon, voor evt vuil wat in je lager kan vallen!) Dan leg je je lager in je carter met de tekst op het lager naar de buitenzijde; hij zou er gewoon in moeten vallen maar zo niet leg je de dopsleutel op het lager en tik je er zacht op. Dit doe je aan beide kanten. Hierna ga je de vloeibare pakking op het nog warme blok doen, doe dit met mate maar wel overal. (let op, bij piaggio LC scooters iets meer bij het gedeelte waar de kvs stroomt, hier is het niet zo ontzettend erg dat er wat aan de buitenkant uit komt). Dan pak je je krukas uit de vriezer (nachtje vantevoren erin leggen ofzo) en legt hem in het grote carter in het lager. HIj zou er gewoon in moeten klikken; Hierna doe je het kleine carter erop en hoopt dat deze er ook netjes in klikt. Zo niet, tik er zachtjes op met een gummyhamer, Nu de bouten er kruislings in draaien. Af laten koelen en krukas centreren, hierna de evt. overbodige vloeibare pakking verwijderen en de keerringen erin zetten. Hoppa klaar ;)

Beetje lang verhaal, misschien teveel voor je vraag... maar weer een goed topic voor de search :p

-----
krukas in carter, krukas vervangen, krukaslagers, krukaslager, lager, lagers, blok reviseren, how-to, howto, how to. 8)
-----

'blieft :*
 
heb het van de week nog gedaan
eerst de lagers de diepvries in...
daarna de lagers in de carters en dan de krukas pas

maar ik heb de lettertjes die op de lagers staan, hoe leg je dat uit, als je het lager in het blok legt zijn de letters niet meer zichtbaar, zo hoort het toch? 8P
 
ik doe gewoon altijd mn lagers om mn as en zo het blok in, vind ik gewoon heel makkelijk werken, lagers eerst in het blok monteren heb ik nooit geprobeert, das voor de volgende x.

maar dat je je as niet kan centreren als je je lagers eerst om ja as doet ofdat je buitenkooi aanloopt is bs, want elke as heeft een opkantje waar je lager tegenaan komt zodat hij je wangen niet raakt.
 
Roedi.. said:
waarom wel dan8P je as moet krimpen en je lagers uitzetten zodat ze makkelijk over elkaar schuiven, als je ze bijden in de vriezer gooit gaan ze bijden krimpen,daarom +ralf+

ja dat klinkt logisch ja...
maar stel je legt de lagers en de krukas in de diepvries
je gooit de lagers in je blok... laat de lagers gewoon weer op temperatuur komen (terwijl de krukas nog wel in de diepvries ligt)... en daarna als de lagers weer uitgezet zijn doe je de krukas erin...
 
NRG subaru WRX said:
ja dat klinkt logisch ja...
maar stel je legt de lagers en de krukas in de diepvries
je gooit de lagers in je blok... laat de lagers gewoon weer op temperatuur komen (terwijl de krukas nog wel in de diepvries ligt)... en daarna als de lagers weer uitgezet zijn doe je de krukas erin...
mja ook al zijn je lagers bevroren dan kan je ze nog niet zomaar in je blok wippen, en op een bevroren lager kan je ook beter niet tikken, tis gewoon overbodig om ze in de vriezer te gooien. als je je blok opwarmd wippen ze er wel gewoon in.
 
NRG subaru WRX said:
ja dat klinkt logisch ja...
maar stel je legt de lagers en de krukas in de diepvries
je gooit de lagers in je blok... laat de lagers gewoon weer op temperatuur komen (terwijl de krukas nog wel in de diepvries ligt)... en daarna als de lagers weer uitgezet zijn doe je de krukas erin...
zo gaat het natuurlijk ook,maar dan gaat je blok weer sneller afkoelen omdat je lagers zo ijzig koud zijn...beter je as goed lang in de diepvries laten liggen en doen zoals ap. zegt :)
is de beste manier!!!

oi;)
 
Ik heb vandaag nog nieuwe lagers in me blok gedaan. En ik heb ze niet ingevroren. Ik heb gewoon me carter helften omstebeurt op een elektrisch camping voornuisje gelegd (beunmanier, maar werkt prima) Daarna kan je zo je lager in je carter leggen zonder dat ie in de vriezer heeft gelegen, als je blok maar warm genoeg is.
As laat ik iets van 24 uur in de vriezer liggen, dan is ie in ieder geval goed koud

Ik heb het btw ook wel 's op de andere manier gedaan, dat gaat ook wel, maar zo vind ik het makkelijker
En maakt het uit welke kant de letters op staan? Want daar heb ik niet op gelet, dan moet ik het misschien ff overnieuw doen
Jeff
 
evo70@nitro said:
zo gaat het natuurlijk ook,maar dan gaat je blok weer sneller afkoelen omdat je lagers zo ijzig koud zijn...beter je as goed lang in de diepvries laten liggen en doen zoals ap. zegt :)
is de beste manier!!!

oi;)

dat is dan voor de volgende keer ik heb het net op mijn eigen manier gedaan :p
 
Back
Top