Spartamet.

Status
Not open for further replies.

Oguzhan

Snorscooter gezocht!
Ik heb sinds kort een Spartamet en heb het gevoel dat die niet goed rijdt. Iig niet zoals op het begin, voordat IK tankte, zat nog beetje tank in van de vorige eigenaar, maar die spreek ik nooit meer.
Er zit benzine in met een mengverhouding van 1:40.
Had gewoon wat erin gedaan van me scooter. en nu heb ik het idee dat de spartamet niet goed rijdt door teveel olie. Kan dat?

Wat is de juiste wijze van tanken? hoeveel olie op hoeveel liter benzine?
mvg
 
Advertisement - register to remove this

Dan probeer je toch weer even contact te leggen? moet tegenwoordig niet zo moeilijk zijn lijkt mij..
 
een spartamet smeer je 1:100 met speciale olie. (halfords heeft het wel)

anders bakt ie zo dicht met kool....ontkolen betekent demontage van het complete motorretje
 
Zijn kleine flesjes eurol TTX


Klopt als een bus!

Kroon-oil tweetakt voor scooters is er ook prima geschikt voor.

die gebruikte ik zelf altijd voor de spartamet.


daarna wel 1:100 smeren. 1 tank kan geen kwaad maar voor altijd wel!

nogmaals de motor laat zich niet zomaar ontkolen en loopt op vette mengsmering belaberd.
 
Zowiezo bedankt voor alles reacties.
maar er is bij mij hier geen halfords in de buurt, zou een autospeciaal zaak ook zoiets kunnen hebben? Zoniet ga ik wel naar een scooterdealer, die zal het zeker hebben ofniet?
Dus met die speciale olie,,, als ik 2 liter tank, moet ik 20 ml. van die olie erin doen?
mvg
 
Ja,

10ml per liter benzine is 1:100.

de brommer/scooterzaak zal het ook verkopen.

iedere tweetaktolie die geschikt is voor het mengen van mengsmering tot 1:100 is geschikt.

gooi er geen castrol tts oid in want dan loopt ie bagger. (eigen ervaring)

MArtin
 
haha waarschijnlijk is dat dan de reden dat ik vind dat die kut loopt...zit nu castrol TTS in.
ik laat morgen het tankje wel ff leeglopen en doe het wel goed. bedankt allemaal. Ik laat weten hoe het gaat.
mvg
 
Ik heb er zelf ook een gehad...had voor nood mengsmering aangemaakt met TTS in de verhouding 1:50 (je mag tts volgens etiket niet 1:100 mengen)....hij liep er merkbaar slechter op.

Daarna met kroonoil scooting in de verhouding 1:100, perfect!

Kroon oil scooting mag je in 1:100 mengen.

Castrol TTS en klein motortjes zoals bijvoorbeeld die sparta gaat niet altijd samen.Ook als mengsmering in een grasmaaier en een bladblazer wou niet lekker...net alsof de olie wat te dik is oid.

De bougie sloeg niet vet maar de motor liep gewoon niet optimaal en had minder power.

MArtin
 
Last edited:
haal speciaal sparta met olie van kroon die die meng je 1:100 dus 10 ml op 1 liter benziene
later :p
 
ja ik heb nu betere olie gehaald..van Kroonolie voor spartamets idd..moest ff zoeken, maar heb het gevonden. Ding rijdt weer super.
Maar nou heb ik nog een vraagje..Als ik wegrijd van stilstand, met gas dus, zonder te trappen..hoor ik soms een harde tik van mij frame af..dat was eerst maar 1 tikje..maar sinds gisteren zijn dat er 5/6 gewoden..echt keiharde tikken tegen mijn frame aan(rondom de framenummer, waar ook de uitlaat aan bevestigd zit) Heeft iemand hier ervaringen mee? wat kan je hieraan doen?
mvg
 
ja ik heb nu betere olie gehaald..van Kroonolie voor spartamets idd..moest ff zoeken, maar heb het gevonden. Ding rijdt weer super.
Maar nou heb ik nog een vraagje..Als ik wegrijd van stilstand, met gas dus, zonder te trappen..hoor ik soms een harde tik van mij frame af..dat was eerst maar 1 tikje..maar sinds gisteren zijn dat er 5/6 gewoden..echt keiharde tikken tegen mijn frame aan(rondom de framenummer, waar ook de uitlaat aan bevestigd zit) Heeft iemand hier ervaringen mee? wat kan je hieraan doen?
mvg


het kan misschien zijn waar je blokje vast zit aan je frame
daar loopt een stang die vast aan het frame zit
misschien is die los getrilt .
dat was teminste zo bij me oma :L
 
Ik gooide altijd castrol a747 in mijn spartamet... vandaar dat hij het niet meer deed.

(en ik hem helaas in de plaatselijke haven heb gedumpt)

:p
 
het kan misschien zijn waar je blokje vast zit aan je frame
daar loopt een stang die vast aan het frame zit
misschien is die los getrilt .
dat was teminste zo bij me oma :L

Ja daar heb ik gekeken en ook overal anders..maar er zit niets los..en nog tikt dat ding als de gek. Dit doet die ook soms en niet altijd, beetje vaag.
mvg
 
ja ik heb nu betere olie gehaald..van Kroonolie voor spartamets idd..moest ff zoeken, maar heb het gevonden. Ding rijdt weer super.
Maar nou heb ik nog een vraagje..Als ik wegrijd van stilstand, met gas dus, zonder te trappen..hoor ik soms een harde tik van mij frame af..dat was eerst maar 1 tikje..maar sinds gisteren zijn dat er 5/6 gewoden..echt keiharde tikken tegen mijn frame aan(rondom de framenummer, waar ook de uitlaat aan bevestigd zit) Heeft iemand hier ervaringen mee? wat kan je hieraan doen?
mvg

even de trillingsdemper in de standaard vervangen...die dingen gaan om de haverklap kapot.

dit is een ruitvormig rubber met de uitlaatophanging/motorophangisbeugel.
controleer ook ff of je standaard nog goed vast zit...wil ook nog wel eens los rammelen.

als de motor iets te snel stationeer loopt klappert de koppeling...even het toerenral bijregelen.

MArtin

MArtin
 
waar kan ik zo'n trillingsdemper kopen? Ik heb gezocht op websites maar kan er nergens een vinden. Gaat dat makkelijk? dat vervangen?
mvg
 
stelt geen drol voor ff de M8 bout aan de motor/uitlaatsteun losdraaien en het rubberblokje eruittrekken...nieuwe erin en het spul weer vastzetten.

een brommerzaak verkoopt hem wel. (kost een paar euro)

MArtin
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top