Water in olie

BertGitaar

New Member
Ik ben in het bezit van een SYM mio 50i uit 2018 en heb last van water in mijn olie.
Dit komt telkens terug.
Ik heb de scooter nog nooit gewassen met water of een hoge druk spuit en rijd zelden door de regen.
Dus daar kan het niet aan liggen.
Is er iemand die een idee heeft wat hier tegen te doen is. De dealer heeft geen idee.
De scooter lekt geen druppel olie en verbruikt ook nauwelijks olie.
Elke maand controleer ik het oliepeil en zomaar ineens zit daar dan water bij. Elke keer weer.
De scooter heeft ongeveer 8000Km op de teller staan.

De scooter rijd verder perfect, start altijd ongeacht het weer en rijd ongeveer 54Km per uur.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Is het echt water of benzine?
Want als er geen water in de buurt komt kan er geen water inzitten. neem aan dat dee gewoon lucht gekoeld is??
 
Bedankt voor de reactie.
Benzine is het niet, dat zou je ook ruiken. Dat heb ik gecontroleerd.
Het is een wittige/ grijze vloeistof (water) die zich gemengd heeft met de olie.
De scooter is lucht gekoeld. Anders zou het een koppakking kunnen zijn waar koel vloeistof door lekt.

De scooter staat zelfs altijd binnen in de schuur en nooit buiten met alle weer omstandigheden.
Wordt een enkele keer nat bij parkeren met boodschappen doen of zo.
Ik begrijp er zelf werkelijk niks van waar dat water nou vandaan kan komen.
De dealer beweerde door kleine afstandje rijden maar minimaal is dat 3 tot 5 km. Op een enkele keer na.
De benzine die ik tank is altijd Euro 98 E5. De olie die ik gebruik zijn van de bekende merken.
Nooit goedkope olie bij de Action vandaan.
 
Last edited:
Wou al vragen, veel korte ritjes zeker? Gewoon een paar keer in de maand een mooi ritje maken, en lekker warm laten lopen.

Door de korte ritjes krijg je veel condens in de olie, en als hij nooit echt warm word, verdampt dat ook niet. En dan krijg je dit dus.

Dit is ook een van de redenen waarom kleine stukjes rijden zo ontzettend slecht is.
 
Het klopt dat ik erg vaak kleine stukje rijd op de scooter.
Minder dan een Km. Even naar de winkel hier, 700 - 800 m.
Eigenlijk nooit een flink stuk. Max. 5Km is het dan.

Maar waar komt die condens dan vandaan als de kwaliteit van de olie uitstekend is.
Of zit er altijd wel wat vocht in een goede fles olie.
De dealer kwam hier ook al een keer mee. Teveel korte ritjes.
 
Dan blijft er maar 1 conclusie over.
Het komt dus door hoe ik mijn scooter gebruik.
Alles is hier altijd erg dicht bij. Dus of langere ritjes maken, of wat vaker mijn fiets gebruiken.
Ik denk dat het mij volledig duidelijk is, het ligt aan mezelf.
Blijf ik de scooter net zo gebruiken (korte ritjes) dan zit er niks anders op dan de olie vaker vernieuwen.

Hartstikke bedankt voor alle reacties in een paar uur tijd na het stellen van deze vraag.
 
Ik kan mij voorstellen dat bij korte ritjes wat vocht wordt aangetrokken maar dat je dan veel water in de olie aantreft, lijkt me een beetje veel van het goede.

Kijk eens of de o-ring bij de schroefdraad van de peilstok niet beschadigd is of zelfs nog aanwezig is.

Verder heb je al eens in de luchtfilter gekeken niet dat op die manier water bij de olie komt via de carterbeluchtingsslang tussen kleppendeksel en luchtfilter.
 
Het is niet zo dat het flink veel water is wat er in de olie zit. Ik houd het goed in de gaten.
Het voelt dan nog voldoende olieachtig aan. Maar ik zie een verkleuring wat duidelijk water is.
De verhouding kan ik niet inschatten, maar het hoort er niet in te zitten. Het is dan iets wat grijsachtig verkleurd.
Het rubber bij de peilstok is goed, schroefdraad ook.
Ongeveer 3,5 maanden geleden heeft de scooter nog een grote beurt gehad waarbij het lucht filter vernieuwd is en waarbij dan ook alles gecontroleerd wordt en vernieuwd wordt wat nodig is.. Alle rubber slangen zijn goed en niet beschadigd.
De dealer is een erkende SYM dealer. Ik ga er dan maar van uit dat ze weten wat ze doen.
Er heeft daar wel iemand, bij de laatste keer dat de olie vervangen is (afgelopen woensdag nog) iets met een rubber slangetje gerommeld wat uit het blok loopt aan de andere kant van het blok zit dan waar de olie in gaat. De linker helft van het blok als je er op zit.
Maar wat precies weet ik niet.
Bij het weg rijden ( nadat de olie vervangen was) trok de scooter wat trager op (gerommel met rubber slangetje?) wat daarna niet meer gebeurde en verder ook niet meer gebeurt is.
 
Aha, veelal zit er onder het luchtfilterhuis een transparant slangetje met een ontluchtingsgaatje aan de bovenkant. Deze moet je nu en dan aftappen. Gewoon een dopje eraf en laten uitdruppen.
Onder het luchtfilter zit een sponsje.
Dit geheel is vanaf de kleppendeksel (bovenkant zit de nippel met een slang erop) een ontluchtingsafvoer.
Mogelijk dat met uw gebruik dit wat vaker moet. Zelf doe ik altijd even wat perslucht (niet volle kracht hoor) er doorheen.
Groet,
 
Het transparante rubber slangetje loopt naar onderen richting straat, aan de andere kant van het blok en zit niet bij het luchtfilter in de buurt.
Of het wel naar het luchtfilter loopt en daarvan af komt, kan ik op geen enkele manier zien.
Het lijkt of aan het eind van het slangetje of dat er een zwart dopje op zit. Of daar een sponsje inzit? Geen idee.
Misschien heeft de monteur dat wel gedaan. Even aftappen.
Ik dacht, laat ik het er bij zetten.
Dat hadden ze nog niet eerder gedaan met olie vernieuwen. En ook apart daar iets rommelen met een slangetje.
 
Post automatically merged:

Blijf ik de scooter net zo gebruiken (korte ritjes) dan zit er niks anders op dan de olie vaker vernieuwen.
Of gewoon af en toe eens goed warm laten lopen. Het is toch geen straf om een keer een rondje te rijden? (je zou het ook stationair kunnen doen als je echt wil, duurt wel lang)
 
Back
Top