zekering brand steeds door bij starten van scooter vespa

isaac_v_a_

New Member
Hallo,

ik heb een vespa sprint gekocht en toen ik hem thuis wilde starten stopte het ineens. Niks deed het meer. uiteindelijk achter gekomen dat de zekering was door gebrand dus had die vervangen maar toen brandde het weer door. Heeft iemand tips naar welke kabel ik het best kan kijken om dit op te lossen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik had hier een scooter waarbij de aansluiting van de + kabel op de startmotor contact maakte met de behuizing.
Dat vond het startrelais ook niet leuk.
Kijk de bedrading vanaf de accu naar het startrelais na.
Het startrelais zit onder de rechter treeplank.
 
Op de dikke kabel naar de startmotor zit naar mijn weten geen zekering , slaat de zekering door als je de scooter op contact zet , of als je hem probeert te starten?
Als hij dit doet alleen tijdens het starten , zal de sluiting in het startrelais zitten. Broos geeft al de plek aan waar hij zit.
 
In het hoofdcircuit van de elektrische start zit meestal geen zekering.

Hoofcicuit is dus Pluspool accu --> Startrelais --> Startmotor --> Minpool accu.

De zekering die defect raakt is waarschijnlijk van de boordspanning en als deze zekering alleen defect raakt bij een startpoging en niet gelijk bij het op contact zetten van de scooter zit het probleem in het stuurcircuit.

Het eerste waar ik aan denk is, kortsluiting of verkeerde lampje in het achterlicht of kortsluiting van de spoel in het startrelais of massasluiting in één van beide remschakelaars bij de remhevels of in de bedrading tussen de genoemde componenten.

Maar eerst moet echt duidelijk zijn wanneer de zekering nu defect gaat namelijk:

  1. bij het op contact zetten van de scooter?
  2. bij het inknijpen van één van beide remhevels?
  3. bij het drukken van de startknop?
Edit: Arie was me weer voor zie ik net, ik moet niet zo'n lange verhalen typen. :)
 
Op de dikke kabel naar de startmotor zit naar mijn weten geen zekering , slaat de zekering door als je de scooter op contact zet , of als je hem probeert te starten?
Als hij dit doet alleen tijdens het starten , zal de sluiting in het startrelais zitten. Broos geeft al de plek aan waar hij zit.
Klopt daar zit geen zekering, die kabel gaat wel eerst naar het startrelais.
Dus toen wij hier een scooter hadden was het dus finale sluiting als je de startknop indrukte.
(Er was een ander blok onder gezet door de dealer)
 
Hallo, bedankt voor alle berichten. Ik heb bij het stuur alle knopjes gedemonteerd om een paar kapjes te spuiten. Zou het dus kunnen dat die niet goed zijn teruggemonteerd waardoor het kortsluiting maakt?
 
Dus je zekering blijft heel als je je rem inknijpt , gaat je remlicht dan wel branden ? Pas als je op de startknop drukt springt je zekering . Is dar correct ? Dan zit de sluiting in je start kop of je start relais . Dan de stuurdraden van je start relais los maken , zijn die twee dunne , nu weer op de startknop drukken , blijft nu de zekering heel ? Dan is het relais de boos doener , springt de zekering , dan maakt de startknop sluiting. Of zit daar de fout met het weer monteren van de kapjes. Is de kortsluiting meteen daarna gebeurt? Alle connectors op de juiste plek ? Geen draden ergens klem tussen ?
 
Het kapje van het startrelais kan je er makkelijk afwippen, is van kunststof.
Dan kan je het inwendige eens bekijken.
 
Back
Top