zuiger pen 10 speling??

xarp

Well-Known Member
hey mede forum gebruikers.

ik heb dus bij scootparts een athena sport 70cc AC pen 10 bestelt

nu heb ik vandaag de cilinder binne gekregen.
dus ik denk yes blokie opbouwen.
dus ik zuiger op me dopler race as setten.
blijkt er veelste veel ruimte te zitten.
dus mij lijkt dat dit gewoon zuiger voor pen 12 is.
ik kom er ook niet helemaal uit kwa wat op de doos/boekjes staat.
dus als de zuiger om me krukas pen zit.
heb ik daar dus veelste veel speling.

mijn vraag is dit nu pen 12 zuiger,
en moet ik nu weer me cilinder terug sturen.

of hoort dit (wat me niet lijkt want dan sloop ik mijn naaldlager)

Grrtzz
Xarp
 
Advertisement - register to remove this

uhm, een pen12 zuiger heeft een grotere piston pen dus als het een pen12 was zou je hem niet op de krukas kunnen krijgen... Lijkt me eerder dat je krukas dus pen12 is en je cil pen10.

Ik geloof dat er wel verloop naaldlagers zijn waarmee je een pen10 zuiger op een pen 12 krukas kan krijgen, maar daar ben ik niet zeker van.
 
nee kijk het is een dopler race krukas pen 10.

en ook de naaldlager die er bij hoort.
en de zuiger past er ook gewoon netjes op hoor de pen gaat er netjes doorheen.
maar de binnekant van de zuiger.
dus waar de pen doorheen gaat en de lager tussen.
is in mijn zuiger 16mm.
mijn krukas pen is dus smaller.
waardoor de zuiger naar links en recht kan schuiven.
waardoor ik dus ook op ten duur mijn naaldager zal gaan slopen

thnx voor jullie reacties.
Grrtzz
Xarp
 
Zijn er idd. Maar die zijn niet te vertrouwen. Heb ik gehoord. Ik zou t niet doen. Geen risico's nemen. Zeker niet op dat punt in het blok. :)

hoe kom je daar bij? heb er nog nooit van gehoord dat ze stuk gaan.

verder zijn de verlooplagers alleen voor krukassen met een 17mm smallend gat , welke een doppler niet heeft ..

dus dat gaat niet passen..

maar zoals ik het hoor is er absoluut niks aan de hand hoor , mja , dit krijg je als mensen die geen verstand van cilinders hebben deze willen monteren , speling heen en weer is namelijk heel normaal , nog sterker , als deze er niet was liep de boel juist stuk..

de cilinder geleidt de zuiger wel...
 
dat ze een beetje speling hebben weet ik.
maar dit is toch wel erg veel vind ik zelf.
d naaldlager kan er voor de helft uit scheuven zegmaar.

ik heb dit bij een andere scooter ook een keer gehad op deze manier.
ma na 1 maand ofzow kreeg ik een vastloper.
(dit was op een hyosung erg gevoelige scooter)
maar toen ik de cilinder bekeek bleek dus dat me naaldlager naar ze moet was.
de helft van de kogeltjes waren gebroken en en lagen gewoon in me blok.

dus nu ik deze situatie weer tegen kom vraag ik hier dus om hulp.

en btw waar haal jij vandaan dat ik geen verstand heb van cilinders?
heb er al heel wat gemonteerd. en gedemonteerd.
maar dit probleem weet ik geen oplossing voor.
dus vraag ik hier om hulp.

Grrtzz en thnx voor je reactie
Xarp
 
hoe kom je daar bij? heb er nog nooit van gehoord dat ze stuk gaan.

verder zijn de verlooplagers alleen voor krukassen met een 17mm smallend gat , welke een doppler niet heeft ..

dus dat gaat niet passen..

maar zoals ik het hoor is er absoluut niks aan de hand hoor , mja , dit krijg je als mensen die geen verstand van cilinders hebben deze willen monteren , speling heen en weer is namelijk heel normaal , nog sterker , als deze er niet was liep de boel juist stuk..

de cilinder geleidt de zuiger wel...

Ik wel. Zelf meegemaakt. Meerdere keren. :X Als jij er nog niet van gehoord heb dat ze stuk gaan , wil nog niet zeggen dat t niet zo is. Ik zou het risico zowiezo nooit nemen.
 
Ik begrijp zowiezo niet waarom jullie die topicstarter niet begrijpen.

Een zuigerpen van pen 10 in een pen 12 zuiger geeft ontzettend veel speling. Precies zoals de TS ook omschrijft.

Neem contact op met het bedrijf waar je de zuiger heb gekocht en zeg dat het de verkeerde is. Waarschijnlijk kan je hem gewoon ruilen tegen de goeie.
 
Als iedereen nou eens de moeite zou nemen om te lezen wat er word verteld dan zouden er niet zoveel bullshit antwoorden komen...

dat ze een beetje speling hebben weet ik.
maar dit is toch wel erg veel vind ik zelf.
d naaldlager kan er voor de helft uit scheuven zegmaar.

ik heb dit bij een andere scooter ook een keer gehad op deze manier.
ma na 1 maand ofzow kreeg ik een vastloper.
(dit was op een hyosung erg gevoelige scooter)
maar toen ik de cilinder bekeek bleek dus dat me naaldlager naar ze moet was.
de helft van de kogeltjes waren gebroken en en lagen gewoon in me blok.

dus nu ik deze situatie weer tegen kom vraag ik hier dus om hulp.

en btw waar haal jij vandaan dat ik geen verstand heb van cilinders?
heb er al heel wat gemonteerd. en gedemonteerd.
maar dit probleem weet ik geen oplossing voor.
dus vraag ik hier om hulp.

Grrtzz en thnx voor je reactie
Xarp
Wat Melf ook al zei, dit is compleet normaal. Gewoon monteren.
Hierbij doel ik nu op de vetgedrukte zin. Het is compleet normaal dat je zuiger naar links/rechts gaat. Zolang je naaldlager netjes in het "gat" van je krukas past en de pistonpen hier weer netjes ingaat is er niets te vrezen. De zijwaartse speling heb je altijd. Alleen bij de ene zuiger zit er van binnen net iets meer vlees als bij de ander waardoor het nu waarschijnlijk erger lijkt dan voorheen. Het enige wat je hier eventueel aan kan doen is een breder naaldlager monteren. Maar die moeite heb ik nog nooit genomen.
 
oke kijk met die dingen kan ik wat.
thnx.

op jullie reacties ben ik weer gaan sleutelen.
en alles past gewoon perfect zoals ik al eerder zag.
alleen die speling is dus normaal.
ik heb dus nu een wat bredere naaldlager gekocht bij de lokale dealer.
want vond me dopler naaldlager te ver naar buiten komen.
maa nu heb ik de nieuwe naaldlager bekeken.
en blijkt dus van een vespa te zijn.
niet dat dit erg is want past perfect.
maar denk dat hij me power niet lang vol gaat houden.
dus rij wel tijdelijk op de doppler lager tot ik een goede naald lager heb gevonden.

nu eerst me keeringen nalopen gister bij aankicken naar paar minuten er uit geploft:p
dus eerst de rest ff nalopen voor ik alles goed kan testen.

thnx voor jullie reacties.

Grrtzzz
Xarp
 
Ow ik denk niet dat het iets uitmaakt hoor, dat hij van een vespa is. Een athena sport is echt geen snelle cilinder ofzo, en veel vermogen zal hij ook niet produceren.
 
spnk

ben niet helemaal een met wat je zegt.

het is al aan te raden om je krukas te vervangen.
een naaldlager is na mijn weten toch een stuk kwetsbaarder.
en ik vraag nogal veel van mijn scoot.

heb al eerder een naald lager naar de klote gereden.

dus ben liever voorzichtig en haal wel een sterkere.

coriceer me als ik het fout he??

Grrtzz
Xarp
 
omdat ik er zelf ook op stunt.
dus hij behoorlijk klappen krijgt te vedragen.
en nee natuurlijk gaat dat niet in 1 keer stuk ofzow.
maarja slopen doe je hem zowie zow.
me dr70 ook in de prak gereden
dus ben liever voorzichtig dan dat ik weer nieuwe cilinder mag kopen.
de rest van me setup is niet standaart he!

Grrtzz
 
ja dat weet ik.
maja moet zaterdag klaar zijn met bouwen.
zondag moet die gebruikt worden.
vandaar dat ik geen tijd heb om in te rijden.
dus probeer gewoon een leuk cilindertj.
en probeer hier zo lang mogelijk mee te doen.
vandaar dat ik de rest wel goed wil hebben om vastlopen te verkomen.
maar wat zeg jij van die naaldlager?
gewoon er in douwen of het risico niet nemen.
Grrtzz
Xarp
 
omdat ik er zelf ook op stunt.
dus hij behoorlijk klappen krijgt te vedragen.
en nee natuurlijk gaat dat niet in 1 keer stuk ofzow.
maarja slopen doe je hem zowie zow.
me dr70 ook in de prak gereden
dus ben liever voorzichtig dan dat ik weer nieuwe cilinder mag kopen.
de rest van me setup is niet standaart he!

Grrtzz

mja , dat stuklopen van je cilinder en naaldlager zegt mmij meer over het in elkaar zetten en afstellen dan kwaliteit..
 
Back
Top