Dikke kerel!

Status
Not open for further replies.

Runnerttt

Krijg de Runnerritus
Hallee,,

Ik vroeg me iets vaags af :S En wil nou welles weete hoe het zit!

Ze zegge altijd dat bij nieuwe cilinders je nooit iemand achterop moet nemen voordat hij compleet is ingereden! Maar ik ben 60 kilo, en als ik nou iemand achterop doe van 40 kilo dan is dat 100 kilo balast op de cilinder!
Maar als de scooter nou van iemand is die ook 100 kilo weegt. Dan klopt er tog nix meer van :S Egt heel vaag is dat :p Ben ik nou gewoon dom of is dat gewoon vreemd? Ken iemand het mij uitleggen :p

Laters :p
 
Advertisement - register to remove this

Het komt er gewoon op neer dat je je cilinder de eerste kilometers niet te zwaar moet belasten. Het gewicht van de berijder speelt daar ook in mee.

Het nivo vliegt wel omlaag hier zeg 8P
 
idd , hoe minder weerstand hoe minder belasting , dus minder lang hoge toerentallen..

het is sowiezo al slecht om met 2 man of veel gewicht te rijden , maar als het niet anders is moet het wel ..
 
Het komt er gewoon op neer dat je je cilinder de eerste kilometers niet te zwaar moet belasten. Het gewicht van de berijder speelt daar ook in mee.

Het nivo vliegt wel omlaag hier zeg 8P

het niveau gaat niet omlaag maar de één bekijkt zaken anders dan de ander als het nou in een sub-forum als pro tuning stond dan pas echt 8P
 
Persoonlijk geef ik weinig om inrijden... en zolang je niet vol gas toert kan het al helemaal geen kwaad hoor. Volgens mij is het enige wat op zn kloten krijgt met 2 personen je koppeling/vsnaar en vario. (slippen)
 
Persoonlijk geef ik weinig om inrijden... en zolang je niet vol gas toert kan het al helemaal geen kwaad hoor. Volgens mij is het enige wat op zn kloten krijgt met 2 personen je koppeling/vsnaar en vario. (slippen)

oh , dus de motor hoeft niet meer moeite te doen om op gang te komen met 2 man?

dan kan er ook 20 man op dus?

je vraagt meer van je blokje , dit is dus meer belasting van het motortje , en die bestaat toch niet alleen uit een vario? ;)

verder , inrijden , dat JIJ daar weinig om geeft , boeie , mensen willen goed advies , dus goed inrijden , het kan geen kwaad , niet goed inrijden mischien juist wel..

laat ze het lekker inrijden , voorkomen is beter dan genezen ;)

en bovendien komen er tijdens het inrijden wellicht dingen aan het licht die je grote schade aan zou kunnen brengen als je niet zou inrijden en je dus onnodig je boel sloopt..

inrijden is meer dan alleen inslijten..
 
oh , dus de motor hoeft niet meer moeite te doen om op gang te komen met 2 man?

dan kan er ook 20 man op dus?

je vraagt meer van je blokje , dit is dus meer belasting van het motortje , en die bestaat toch niet alleen uit een vario? ;)

verder , inrijden , dat JIJ daar weinig om geeft , boeie , mensen willen goed advies , dus goed inrijden , het kan geen kwaad , niet goed inrijden mischien juist wel..

laat ze het lekker inrijden , voorkomen is beter dan genezen ;)

en bovendien komen er tijdens het inrijden wellicht dingen aan het licht die je grote schade aan zou kunnen brengen als je niet zou inrijden en je dus onnodig je boel sloopt..

inrijden is meer dan alleen inslijten..


Daar ging het al niet meer over, de vraag was of het slecht is om je cilinder in te rijden met 2 man erop.
Nou das echt niet slechter dan er gewoon met z,n 2en oprijden dus dat kan tijdens het inrijden net zo goed, als dat als ie is ingereden.

En ben het ook wel spNk eens dat als je met z,n 2en rijd je veel meer je vario en koppeling gedeelte aanspreekt dan je cilinder.
 
oh , dus de motor hoeft niet meer moeite te doen om op gang te komen met 2 man?

dan kan er ook 20 man op dus?

je vraagt meer van je blokje , dit is dus meer belasting van het motortje , en die bestaat toch niet alleen uit een vario? ;)

verder , inrijden , dat JIJ daar weinig om geeft , boeie , mensen willen goed advies , dus goed inrijden , het kan geen kwaad , niet goed inrijden mischien juist wel..

laat ze het lekker inrijden , voorkomen is beter dan genezen ;)

en bovendien komen er tijdens het inrijden wellicht dingen aan het licht die je grote schade aan zou kunnen brengen als je niet zou inrijden en je dus onnodig je boel sloopt..

inrijden is meer dan alleen inslijten..


Toch wordt inrijden hier wel erg letterlijk genomen, als ik een nieuwe cilinder had, dan knalde ik na een uurtje ook gewoon stukken volgas en ze zagen dr altijd als nieuw uit.
Ik had dan een Cross en een Speed 04 en die zagen dr altijd prima uit, kan misschien ook aan de kwaliteit van de cilinders liggen maar die van Malossie zijn gewoon top.

Netjes warmrijden en een half uurtje rustig rijden, daarna kan je imo gewoon stukken gaan knallen...
 
wat is dan het probleem met EVEN rustig aan doen?

ik vind het gewoon STOM dat je niet gewoon EVEN een PAAR km rustig aan kunt doen , wat je veel ellende kan besparen..

dat het niet kapot loopt bij jullie is meer een kwestie van geluk dan dat het werkelijk goed is hoor... gewoon eigenwijs willen doen en willen blazen , jullie hebben gewoon geen geduld , zo simpel is het.

maar vooralsnog moet je zelf weten of je inrijdt of niet natuurlijk maar raadt dan niet iemand anders aan om het niet te doen....
 
Een speed, evo of 2fast cilinders worden volgens mij nooit ingereden er is namelijk geen tuner die na een blok in elkaar zetten hem eerst gaat inrijden volgens mij.
Hoogstens warm draaien en dan gas erop.
Maar dat kan een speed of evo ook wel wat beter hebben dan een dr giet ofzo.

Bij een giet cilinder zou ik eerste 50 km wel even rustig aan doen en niet meteen volgas gaan janken.
Maar dat je 3 a 400km moet inrijden is onzin dat is meer iets van vroeger toen de olie nog bagger was.
 
klopt, maar als die hoog word betekend het ook dat je cil (te) warm word ;)

iig, met z'n 2e rijden is niet de bedoeling van een scooter, maar echt kwaad kan het ook niet zolang je scooter goed afgesteld is en je niet al te veel ropt.
 
maar het is niet echt beter..

als je cilinder te warm word is er gewoon technisch iets niet goed , terwijl kapot lopen met inrijden vaak een probleem is door het mengsel (verkeerd mengsel dus) en kleine gebreken , die je door in te rijden ontdekt , en juist vaak als er niet word ingereden zullen deze kleine dingetjes er voor zorgen dat er grotere gebreken ontstaan..

en bovendien kan na het inrijden bij sommige setups de afstelling nog iets veranderen.

daarom laat ik mensen waarvan ik een blok klaarmaak eerst zo'n 150 rustig aan doen , 2 a 5 seconden even optrekken is geen probleem maar dan gewoon toeren , en dat zal heus niet bij 40 zijn oid , maar gewoon op een acceptabel toerental waarop de motor rustig loopt , en vooral lekker variabel rijden.

waarom zou je het niet doen? vraag ik me altijd af..

omdat je dan 2 dagen eerder wat sneller kunt?
 
Meer gewicht op een scooter maakt voor de cilinder niets uit aangezien we het hier over een CVT motor hebben. Dus de enige delen die het zwaarder krijgen zijn eigen de koppeling en de v-snaar etc. Door het grotere gewicht ontstaat er imo gewoon meer slip, maar voor de cilinder zit hier thermisch gezien niet echt verschil in als je het mij vraagt.

Dus iemand achterop nemen is voor je cilinder echt niet slecht, in NL hebben de blokjes sowiezo niets te klagen. Kijk wat de straatscooters moeten presteren in Griekenland, Italie, Frankrijk, Spanje etc. Daar rijden 20 jaar oude scooters met mensen van 100kg een stijle berg op :p

Dus gewoon niet zeuren maar knallen! :p
 
Ik rij nu al zeker 200 km met mijn 70cc en heb laatst met iemand achterop gereden. Ik tank altijd euro98 omdat dat niet zo schraal is als 95. Dus met de mengsel verhouding zal het denk wel goed zitten. Ook gewoon volle tank 2t olie. Kheb nog nix gemerkt aan de prestaties van mijn cilinder dus ik denk dat het opzich allemaal niet zo veel uitmaakt als je de eerste X aantal km gewoon normaal rijd(onder normaal versta ik rond de 50, 60 met een 70cc).
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top